Station Den Haag Centraal (gvc)

Station Den Haag Centraal is het Centraal Station van Den Haag. Den Haag Centraal is met twaalf sporen het grootste kopstation van Nederland. Het werd geopend in 1973 net naast het oude station Den Haag Staatsspoor. Het station heeft de bijnaam "sjoelbak". De sporen lopen namelijk dood onder een overkapping en vanuit de cabine van een treinmachinist ziet het station er als een sjoelbak uit.

Doorgaande treinen tussen Amsterdam en Rotterdam, waaronder die van het Nachtnet, maar met uitzondering van de Fyra en Thalys, komen langs Den Haag; ze komen echter niet langs Den Haag Centraal en stoppen alleen op Den Haag HS. De treinen van/naar Leiden/Amsterdam die Den Haag als begin- of eindpunt hebben, komen in Den Haag Centraal en niet langs HS. Hierdoor is voor veel reizigers een onpraktische situatie ontstaan: komend uit het zuiden moeten ze goed weten of ze in HS of in Centraal moeten overstappen; komend uit het noorden kunnen ze soms het beste al in Leiden overstappen. De huidige infrastructuur laat nauwelijks toe dat treinen van Leiden naar Rotterdam v.v. via Den Haag Centraal rijden. Enkel de sporen 6 en 7 zijn uit alle richtingen bereikbaar, waarbij een groot aantal sporen moet worden gekruist.

Geschiedenis

Het oudste station van Den Haag is niet Den Haag Centraal, maar Den Haag Hollands Spoor (HS), dat aan de doorgaande verbinding Amsterdam – Rotterdam ligt en in 1843 geopend werd door de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM). Station Den Haag HS aan de Oude Lijn werd net buiten de bebouwde kom aangelegd, op een plek die toentertijd zelfs buiten de gemeentegrenzen lag, op het grondgebied van Rijswijk. In 1870 opende de Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij (NRS) een tweede station voor de verbinding van Den Haag naar Gouda en Utrecht. Dit station kwam aan een andere zijde van de stad te liggen. In 1890 werd de concessie van de Rijnspoorweg ontbonden en overgenomen door de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS), Den Haag Rijnspoor werd omgedoopt in Den Haag Staatsspoor. De benaming Den Haag SS was zo zeer ingeburgerd dat deze naam ook na de Tweede Wereldoorlog werd gehandhaafd, terwijl in andere situaties (bijvoorbeeld postcodes) de combinatie SS angstvallig vermeden wordt.

Veel grote steden, zoals Parijs en Londen hebben meerdere stations. Welk station een reiziger kiest is afhankelijk van zijn bestemming. Deze situatie is ongunstig voor doorgaande reizigers, bijvoorbeeld: een reiziger van Nederland naar Zuid-Frankrijk komt in Parijs aan op station Nord en moet door de stad reizen naar station Austerlitz, Montparnasse of Gare de Lyon om zijn reis te vervolgen.

De twee Haagse stations zijn echter nooit ongunstig geweest voor doorgaande reizigers. Reizigers van Leiden of Amsterdam naar Utrecht of van Utrecht naar Rotterdam reizen namelijk niet langs Den Haag.

Toen de Nederlandse Spoorwegen (NS) begin jaren '70 een Centraal Station voor Den Haag wilden bouwen, lag het vanuit spoorwegexploitatie het meest voor de hand dat op de plek van Den Haag HS te bouwen. Hier kwamen immers de doorgaande treinen van Amsterdam naar Rotterdam. De verbindingsboog van Voorburg naar Den Haag HS moest dan worden uitgebreid, station SS zou opgeheven worden en alle treinen zouden in Den Haag HS komen. De gemeente Den Haag verzette zich echter hiertegen omdat zij graag een station dicht bij het centrum wilde. Toen is besloten het Centraal Station te bouwen op de plek van Den Haag SS.

In september 1973 was de bouw van het nieuwe station zover gevorderd dat het eerste deel in gebruik kon worden genomen, en station Staatsspoor kon worden gesloten en vervolgens gesloopt om ruimte te maken voor de verdere bouw van het nieuwe station. In 1975 was het Centraal Station voltooid. Er werden verbindingsbogen aangelegd van Laan van Nieuw Oost-Indië naar Den Haag CS (1975) en van Den Haag HS naar Den Haag CS (1976), zodat treinen uit de richtingen Leiden, Rotterdam CS en Rotterdam Hofplein in Den Haag CS konden eindigen.

Alleen 's nachts met het Nachtnet had Den Haag Centraal een doorgaande treindienst. Met ingang van de dienstregeling voor 2009 op 13 december 2008 stoppen de Nachtnettreinen echter in Den Haag HS en rijden ze niet meer via Den Haag Centraal.

Sinds 29 mei 2000 wordt het station door NS niet meer aangeduid als Den Haag CS, maar als Den Haag Centraal.

 

Laatste update: 30 nov -1 om 00:00

Fotogalerij

Actuele vertrektijden

 De actuele vertrektijden worden geladen...

Locatie & gegevens

Locatiegegevens:

Zonsopgang en -ondergang: