NMBS presenteert M7-intercity

Vanaf 2018 zijn onze zuiderburen in België een nieuw type trein rijker. De nieuwste dubbeldeksrijtuigen van de NMBS zullen het nieuwe Belgische paradepaardje worden van de intercities. De NMBS heeft enkele artist-impressies van de trein gepresenteerd waarin het comfort en de toegankelijkheid zichtbaar is.

In totaal heeft NMBS tekort aan ongeveer 190.000 extra zitplaatsen in 2030, waarvan 105.000 in 2023. Dit is voornamelijk het gevolg van de terzijdestelling van oud materieel die niet geschikt zal zijn voor het nieuwe ERMTS-beveiligingssysteem. Het nieuwe dubbeldeksmaterieel type M7 moet gaan zorgen dat er aan beiden voldaan kan worden: het zitplaatstekort verkleinen en geschikt zijn voor in de toekomst. Tegelijkertijd willen ze ook de beschikbaarheid van de gehele materieelvloot vergroten.

Fabricage

De treinen worden gebouwd door treinfabrikanten Bombardier en Alstom. Alstom in Charleroi en Valenciennes zorgt voor de bouw van de gemotoriseerde koprijtuigen en de inbouw van het ETCS-beveiligingssysteem in alle treinen. De eindassemblage zal gebeuren door Bombardier in Brugge, wat positief is voor de Vlaamse werkgelegenheid in deze stad. In de loop van 2018 worden de eerste rijtuigen in dienst genomen.

De M7-rijtuigen kunnen vlot gekoppeld worden met M6-rijtuigen en zullen ook in Nederland en Luxemburg kunnen rijden, evenals op de Belgische hogesnelheidslijnen. De maximumsnelheid zal 200 kilometer per uur zijn. Wanneer en of deze trein toegelaten zal worden in Nederland is nog niet duidelijk.

Levering

De NMBS heeft contractueel met zowel Bombardier als Alstom bijkomende betrouwbaarheids- en leveringsclausules vastgelegd. Ook zal er eerst een proefserie van dit treintype gemaakt worden waarin de NMBS een half jaar lang de mogelijkheid heeft om de trein uit te testen, en verbeteringen bij de fabrikant door te laten voeren. De NMBS verzorgt in een eerste fase voor 445 rijtuigen met 105.000 zitplaatsen aan een totale prijs van 1,3 miljard euro, te leveren tussen 2018 en 2021. Er is een optie voor 917 bijkomende rijtuigen, wat het totaal op 1362 rijtuigen zou brengen, voor een totaalbedrag van 3,3 miljard euro.

De eerste 445 rijtuigen zijn opgedeeld in 90 gemotoriseerde stuurrijtuigen, 65 stuurrijtuigen en 290 rijtuigen. Het aandeel van Bombardier in deze eerste bestelling wordt op 787 miljoen euro geraamd, het aandeel van Alstom op 471 miljoen euro.

De trein zelf zal geschikt zijn voor het Europse ERTMS-beveiligingssysteem en het huidige in Belgié gebruikte TBL1+ systeem.

Voorzieningen

De M7-rijtuigen zijn vooral bedoeld als intercitymaterieel en de inrichting is daarop afgestemd. Ze kunnen worden gekoppeld met het huidige intercitymaterieel van het type M6. De treinen kennen een verbeterd comfort:  Ze zijn voorzien van airconditioning en een gesloten toiletsysteem dat ervoor zorgt dat de fecaliën niet op de rails terecht komen. Naast de binnendeuren zijn informatieschermen aangebracht waarop informatie van het "SIV"-reisinformatiesysteem wordt getoond.

Sommige rijtuigen worden uitgerust met een multifunctionele ruimte, en in vergelijking met de M6-rijtuigen meer comfortabele zitplaatsen, informatieschermen, hogere plafonds, meer beenruimte bij tegenover elkaar staande zetels, ruimte voor grote bagage en meer stopcontacten. In een later stadium zal er mogelijk wifi worden toegevoegd. Op het huidige moment worden er nog proeven binnen de NMBS hiermee gedaan.

Het zal dus nog eventjes duren voordat de trein in dienst komt, maar als deze in dienst komt zal de reiziger zeker beloond worden met extra comfort.


Foto's: NMBS