InnoTrans 2016, een korte terugblik

Dit jaar is Treinenweb naar Innotrans geweest, de grote internationale beurs voor mobiliteit voor spoorwegtechnologie en rollend materieel op het Messegelände van Berlijn. Op deze beurs is een diversiteit aan technologieën te bewonderen binnen de mobiliteitsbranche: van nieuwe treinen tot nieuwe trams tot losse onderdelen en nieuwe innovaties. Tevens zijn er ook presentaties te zien van nieuwe ontwikkelingen.

De beurs werd weer voor de elfde keer gehouden bij de Messe in Berlijn en duurde van 20 tot 23 september en omvatte voor 112.000 m² oppervlakte aan beurs en expositieruimte. Hiermee is de ruimte vergeleken met de vorige jaar wederom weer eens overtroffen. Ook was er de beschikking over 3.500 meter aan sporen dit jaar. Genoeg om vele treinstellen, rijtuigen, locomotieven en werktreinen te kunnen exposeren. Met bijna 3.000 exposanten en bijna 145.000 bezoekers is het zeker een bijzondere beurs te noemen vakmensen niet uitgekeken zal raken. Op 24 en 25 september was al het publiek welkom om de treinen te bewonderen, terwijl de vakbeurs zelf ten einde was.

Wij waren met dank aan het Chinese concern Huawei een enkele dag te gast op de Innotrans vakbeurs, en hebben naast een hoop interessante innovaties, presentaties ook een hoop treinen mogen bewonderen. Uiteraard is één dag te kort om alles te kunnen bewonderen, dus laten we bij deze de highlights zien die tijdens de beurs te bezichtigen waren. In een volgend verslag gaan we in op de interessante technieken die Huawei presenteerde.

 
Foto's: Innotrans

Rail expositie

Alstom

iLint

Als voorborduursel op de bekende LINT heeft Alstom een iLint ontwikkeld en deze gepresenteerd op de beurs. Het is volgens Alstom de eerste passagierstrein ter wereld die wordt aangedreven door een waterstof-brandstofcel. De trein heet de Coradia iLint en dient als duurzaam alternatief voor dieseltreinen.

De Coradia iLint wordt aangedreven door een waterstof-brandstofcel, met stoom en gecondenseerd water als enige vorm van emissie. Hierdoor maakt de trein weinig geluid, en is deze behoorlijk stil.

In 2014 maakte Alstom kenbaar dat het bedrijf dergelijke passagierstreinen wilde produceren en sloeg hierbij de handen ineen met verschillende Duitse instanties. Inmiddels is het ontwikkelde type al klaar voor de markt.


Interieurfoto: Alstom

Locomore

ex-ICK rijtuigen

De Zweedse vervoerder Locomore heeft een aantal ex NS-ICK rijtuigenin dienst die door een Roemeense werkplaats grondig zijn gerenoveerd. Locomore is een nieuwe vervoersbedrijf dat treinen via Crowdfunding wil gaan aanbieden. Het eerste rijtuig ziet er al veel belovend uit. Het rijtuig heeft geen airco, mar de ramen kunnen gelukkig wel open. Wel heeft de treinstopcontacten en kan deze weer 200 km/h rijden en voldoet weer aan alle RIC-eisen. Opvallend is het interieur dat volledig opgeknapt is, waardoor het weer vele jaren mee kan gaan.

 

Stadler

NS-Flirt
Na zes jaar is er weer een Nederlandse trein op het buitenterrein van Innotrans te bewonderen. Het gaat dit keer om de nieuwe FLIRT van de NS. Hiervan werd treinstel 2514 gepresenteerd die direct vanuit de fabriek door is gegaan naar Berlijn. De FLIRT-trein onderscheidt zich van andere treinen vanwege de modulaire techniek, en is inmiddels al toegelaten in Nederland, waar ook Arriva, Syntus en RNET ermee gaan rijden. Vanaf december zal deze trein officieel in dienst worden gesteld, maar mogelijk al zelf eerder in een proefbedrijf met reizigers.

De trein werd tijdens de beurs gepresenteerd, hoewel de presentatie al eerder dit jaar officieel plaatsvond in de werkplaats van NedTrain. Een opvallend detail van dit stel was dat deze door Stadler tijdelijk omgebouwd was tot een simulator, waar liefhebbers zelf achter de knoppen plaats konden nemen, en de trein virtueel van plaats naar bestemming konden rijden. Een groot scherm voor in de cabine zorgde voor de beelden, waarbij de knoppen in de cabine bijna voor realiteit zorgden. Zo blijkt maar weer dat de modulaire principes waar Stadler mee werkt, zelfs zo modulair is om een trein om te bouwen tot een game-simulator. Het reisinformatiescherm in de trein is overigens niet het echte scherm wat er uiteindelijk gebruikt wordt. Deze is voor de bezichtiging voorzien van een fictieve route.

Foto: InnoTrans 

 

EC250
De EC250 is het nieuwste paradepaardje van Stadler. Deze hogesnelheidstrein zal uit elf delen bestaan en maar liefst tweehonderd meter lang zijn. De trein die hier gepresenteerd werd is een prototype, en zal de komende jaren nog door-ontwikkeld worden om vanaf het einde van 2019 tussen  Zwitserland en Italië te rijden door de nieuwe Gotthard-tunnnel Eerst zullen ze dan worden ingezet tussen Zürich en Basel en Milaan. De EC250 wordt ook gecertificeerd om in Duitsland en Oostenrijk te kunnen rijden.

 
Interieurfoto: Stadler

EuroDual
Op het gebied van locomotieven heeft Duitse treinbouwer Vossloh al diverse soorten uitgebracht. Inmiddels is de Spaanse afdeling hiervan overgenomen door Stadler. Op de beurs laten ze onder andere de EuroDual zien. Van dit hoogstandje zijn maar liefst 2 ontwerpen gebouwd voor in Engeland die er tien heeft besteld als in Zuid-Afrika waar ze met vijftig stuks zullen gaan rijden. Met 2.8MW aan dieselkracht en een topsnelheid 140 killometer per uur zijn het krachtige tractievoertuigen voor goederen. De ontwerp onderscheidt zich veel van de modellen van de veel gefrabriceerde series uit bijvoorbdeld de locomotieven van de G1206 die we kennen uit onder andere de Rotterdamse havens.

 

Siemens

Vectron

De Vectron is één van de krachtigste locomotieven van Siemens. Deze worden in het buitenland al veelvuldig gebruikt voor tractie voor voornamelijk goederen, en in Nederland zal deze trein zich vanaf 2017 steeds vaker laten zien nu deze ook hier toegelaten zal worden. Voor op de beurs heeft Siemens drie locomotieven meegenomen om te presenteren. Twee van de locomotieven zijn nog voor Siemens zelf, en de 193 640 die met speciale bestickering ingezet wordt bij leasebedrijf MRCE.

Siemens laat op Innotrans de Finse versie zien van de Vectron en de MS versie.

Velaro

De ICE van die in Duitsland en Nederland ingezet wordt mag dan wel bekend zijn, maar niet iedereen is bekend met de echte naam, die Velaro lijdt. Onder deze naam rijdt deze hogesnelheidstrein ook voor Turkije. Het interieur lijkt enigszins op die van de bekende Duitse ICE, maar toch zijn er diverse verschillen waarbij de reis aangenamer wordt gemaakt voor reizigers. Waaronder extra reisinformatieschermen, en speciale uitklapschermen die in de stoelleuningen zijn verborgen.

Pesa

DART
Ook in Polen zitten diverse treinbouwers, waaronder het bedrijf Pesa, wat vrij vertaald staat voor 'Railvoertuigen'. Een van hun nieuwste innovaties is de nieuwe hogesnelheidstrein met de naam 'Pesa DART'. Deze trein is voorzien van een fraaie neus voor weinig luchtweerstand en kan maximaal 200 km/h rijden. Op het huidige moment rijdt deze trein nog maximaal 160 kilometer per uur in de Poolse intercity diensten. De trein onderscheidt zich van nieuwe technieken, waaronder touch-screen tafels, waarop reizigers aantekeningen kunnen maken, puzzelspelletjes kunnen spelen of de route kunnen bekijken.

Ook heeft de DART in 2016 de Design Award gewonnen.

LINK (NEB)
Ook Pesa heeft speciaal voor op de beurs hun LINK-Intercity meegenomen die voor het Duitse vervoersbedrijf NEB gebouwd is. Deze trein is van een enkele tot vier rijtuigen leverbaar en is het broertje van de DART. Wel is deze trein voorzien van een dieselmotor, in plaats van de DART die elektrisch is.

Foto: InnoTrans

Innotrans 2018

Over twee jaar wordt de InnoTrans 2018 weer gehouden. Dit keer op 18 tot 21 september. De publieksdagen zullen dan op 22 en 23 september plaatsvinden.
Uiteraard zullen wij dat jaar ook weer proberen om de laatste en nieuwste ins & outs te publiceren. Tot de volgende InnoTrans.