Een tripje naar Bad Bentheim

Net zoals ik vaker enkele keren in het jaar doe, maak ik wel eens een leuk dag-tripje over het spoor. Dit keer had ik zin om naar het buitenland te gaan.

Dit keer ging ik niet alleen, maar nam ik ook Koen mee. Samen hebben we enkele dagen voor deze rit een leuke route uitgestippeld voor zaterdag 26 november 2011. Oorsponkelijk waren de plannen om naar België te gaan, maar de slechte dienstregeling maakte dit onmogelijk. Ook de grensstreek bij Duitsland viel af omdat er veel werkzaamheden waren.

Uiteindelijk werd het een tripje naar Bad Bentheim en Achterhoek, met een geplande stop in Mariënberg waarna we verder zouden zien hoe we verder gingen reizen.

Verslapen
De dag voor mij begon om 6.00, een vroeg moment in de ochtend waar ik mij gereed maakte om een dagje te gaan treinen. We hadden om 7.30 afgesproken in de hal van het stationsgebouw van Woerden. Nadat ik had gecontroleerd of ik alles in mijn tas aanwezig had ben ik op de fiets gegaan, camera, brood, Kruidvat-dagkaartje, routeplanning, portemonee... alles had ik bij me, op naar Woerden.

Aangekomen in Woerden besloot ik nog even de geldautomaat wat geld afhandig te maken, en wachtte op Koen. De trein naar Leiden zou immers om 7:36 vertrekken. Minuten verstreken maar Koen kwam niet opdagen, de trein naar Leiden was al gearriveerd, en ik besloot om net zo lang te wachten totdat ik wat van Koen zou horen. Uiteindelijk een ruim kwartiertje later had ik hem aan de telefoon, waar hij verklaarde dat zijn wekker eigen gedachtes bleek te hebben, en dus niet af is gegaan. Koen was snel uit zijn bed gesprongen om rond 8:06 op het station te verschijnen. Vervolgens besloten we om naar Utrecht te gaan, om daar de trein van 8:26 naar Leiden te nemen. Liever een warme trein dan op het het station staan te wachten.

Op naar Schiphol
In Utrecht aangekomen hebben we de trein van 8:26 met moeite net op tijdkunnen halen, waarna we richting Leiden reden. Het nachtlicht buiten kwam aan het einde en het daglicht werd steeds helderder. Om 9:07 waren we in Leiden, waar we een snelle overstap gemaakt hebben op de trein naar Schiphol, deze vertrok vanaf spoor 4a om 9:13.

Rondslenteren op Schiphol
Het was inmiddels al kwart voor tien, en we kwamen tot de ontdekking dat de trein naar Bad Bentheim om het uur reed. Dit betekende dus voor ons dat we ruim de tijd hadden om Schiphol eens te verkennen. Hier hebben we als eerst even een kaartje vanaf de grens tot aan Bad Bentheim gekocht. Zo hebben we op Nederlands grootste luchthaven een mock-up model van een vliegtuig kunnen bekijken in een KLM-souvenir winkeltje en samen met in de cockpit ervan gezeten, hebben we een broodje gehaald, en hebben we het Panorama terras van Schiphol even bezocht. Hier stond een KLM Cityhopper vliegtuig als model op het terras die je kon bezichtigen.

Na een uurtje rondgeslenterd te hebben leek het ons weer tijd om het ondergrondse station weer eens op te zoeken. Eenmaal hier aangekomen reed de Thalys nog even langs, en kwam er nog een DD-AR voorbij voordat onze Internationale Trein met als dienstregelingnummer 145 aan zou komen. Op naar Bad Bentheim.
De trein kwam aanrijden en we stapten in, tot aan Amerfoort heb ik even mijn ogen gesloten omdat ik die nacht niet lang geslagen had. Vanaf Amersfoort werd ik wakker en hebben Koen ik ik nog een GTA San Andreas op de laptop gespeeld, stroom genoeg als je 2e klas zit in een Internationale IC van NS Hispeed.

Stations als Hengelo en Oldenzaal vlogen voorbij en het land van onze oosterburen kwam in zicht. Het landschap buiten veranderde vanaf Oldenzaal ook naar een typisch Duitse omgeving met hier en daar wat heuvels.We maakten ons gereed om uit te stappen.

De aankomst in Bad Bentheim
We waren dan eindelijk aangekomen in Bad Bentheim, hier zou onze trein een minuut of tien stoppen vanwege een locwissel. De 1700-loc werd vanhet voorste rijtuig losgekoppeld, om vervolgens plaats te maken voor een Duitse locomotief van het type BR103. Zo een loc-wissel is best indrukwekkend om te zien.

Na het aanschouwen van het wissselings-spektakel zijn we Bad Bentheim in gegaan waar we ergens een hapje wouden gaan eten. Koen kende een goede bakkerij met een leuke naam: 'Tietmeijer', dus die zijn we direct maar eens gaan zoeken, en jawel, hij bestond nog. Nadat we door Frau Kerkhoff (weer zo'n prachtige naam) bediend werden zijn we nog een stukje wezen lopen door Bad Bentheim en hebben aan de buitenkant het prachtige slot van Bad Bentheim bekeken, terwijl wij aan het genieten waren van ons broodje.

Vervolgens zijn we naar de plaatselijke Lidl gegaan om daar nog wat eten en drinken in te slaan voor onze terugrit naar Woerden, welke we via een leuke omweg zouden afleggen, want we wisten immers niet hoelaat we daar weer aan zouden komen, dus dat betekende voor ons dat we nog even wat proviand in moesten slaan.

Ook de verwachting om nog naar Mariënberg te gaan hebben we maar aan de kant geschoven, de dag begon al met een uur vertraging, plus het extra uur wachten op Schiphol op de IC naar Bad Bentheim.

Naar Hengelo
Nadat we de broodnodige boodschappen binnengehaald hadden, keerden we terug naar het station. Hier stond de Grensland Expresse op het perron aan de overzijde al op ons te wachten om ons mee te nemen naar Hengelo. Deze trein was een DM'90 welke bestickerd was met het logo van de Grensland Expresse. Wel opvallend was dat de instap van de trein bestond uit verrijdbare trappetjes welke met een pompwagen verrijdbaar zijn, de perrons in Duitsland liggen namelijk aanzienlijk lager dan de perrons in ons land, en om een goede uitstap voor de passagiers te bevorderen is er blijkbaar voor deze manier gekozen.

Nadat we enkele foto's van het trein op Bad Bentheim gemaakt hebben zijn we ingestapt en vertrokken uiteindelijk naar Hengelo. De rit duurt niet extreem lang en in no-time stonden we weer met onze voeten op de Nederlandse bodem.

We waren aangekomen in Hengelo en al snel vroeg ik me af hoe het nou eigenlijk geregeld was met beveiliging van de trein op het baanvak naar Bad Bentheim. De DM'90 treinstellen reden vroeger immers ook van Maastricht naar Aaken toe, en enkele waren voorzien van Indusi (het Duitse Systeem, zoals bij ATB kennen). Bij een korte navraag aan de conducteur die de trein uitliep kon hij mij vertellen dat de DM'90 naar Bed Bentheim met een ontheffing rijden. Ze rijden binnen Nederland op ATB, en over de grens wordt er geen Indusi gebruikt, en rijden dus met een ontheffing. Dit is normaal voor grensstations, verklaarde de conducteur.

Richting 's Hertogenbosch
Van Hengelo zijn we uit eindelijk naar Zutphen gereisd. Inmiddels was het al vier uur in de middag en werd het al schemerig. De omroep riep steeds alle stations om die hij naderde totdat we we bij het eindstation van Zuthphen aankwamen. Bij het uitstappen viel mijn oog op een oude MotorPost trein in rode kleuren, wet was één van de overgebleven MotorPost treinen van ons land die die vroeger na zijn post-ritjes meetritten reed voor ProRail. Deze trein stond inmiddels al buiten gebruik terzijde.

We moesten ons hier bovendien wel haasten want de trein naar 's Hertogenbosch stond klaar waarvandaan we met de bus richting Breda zouden moeten reizen, vanwege werkzaamheden aan het spoor.

De rit vervolgde in een V-IRM van Zutphen naar 's Hertogenbosch, oorsponkelijk zou deze direct naar Breda reizen, maar vanwege werkzaamheden aan het spoor reed deze door tot  's Hertogenbosch. Vanaf hier werd ons verzocht om met een pendelbus naar Breda te reizen. Naast ons aan de andere kant van het gangpad zat een ietwat vreemde kerel welke ons met een spraakgebrek wou amuseren over zijn verhalen dat hij mee deed aan wandeltochten. De verhalen van de beste man klonkt iets te over-realistisch, maar Koen ik en vermaakten onze wel. Hij liet ons een boekje zien met wat stickers en paraafjes over hoe hij meegedaan had met diverse wandeltochten. Het gesprek met de man die ietswat moeizaam te volgen was was best vermakelijk zodat de rit naar 's Hertogenbosch uiteindelijk wel snel voorbij ging.

In 's Hertogenbosch aangekomen namen we afscheid van de man zochten we de bus op, en tot onze grote schrik bleek de NS niet echt veel bussen ingezet te hebben. Er stond inmiddels al een flinke rij, en een PBT-er van de NS (Proces Bijzondere Taken; iemand welke in bijzonder gevallen informatievoorziening op het station verstrekt, of extra controles uitvoert) maakte ons duidelijk dat er pas een half uur later weer een bus aan zou komen. Best wel slecht, voor een stremming waarbij vervangende bussen ingzet worden, want je zou toch verwachten dat er elke 5 a 10 minuten wel een bus ingezte zal worden, zoor zo'n druk traject.?

Voor ons betekende dit dat we maar even bij de Doner Company een broodje gingen halen, we hadden nog wel tijd over, en we hadden ook weer geen zin om in een stampvolle drukke rij te gaan staan.

De drukte was nog duidelijk te zien in de stationshal van 's Hertogenbosch en de rij werd steeds maar langer bij de verzamelplaats voor de bus. Uiteindelijk hebben we maar de gok gewaagd om maar aan te sluiten, en tot onze verrassing duurde het niet lang totdat er nog meer bussen ingezet werden. In een minuut of vijf konden we plaatsnemen in de bus om zo naar Breda te gaan.

Naar Breda en door naar Schiphol
Een gezellige busreis met een overvolle bus waar Keon en ik inzaten ging voorbij. Koen zat intussen even via Twitter met anderen te communiceren, en ik zat op mijn telefoon even mijn mail te checken, veel konden we butien niet zien, het was namelijk al donker.

We kwamen na eenbusreis van een klein halfuur eindelijk aan op Breda. Een mooi moment om de Fyra te pakken want deze was die dag toeslagvrij wegens werkzaamheden op het spoor bij Geldermalsen. Een mooi meevallertje dus. Op onze planning stond om even naar Schiphol te gaan, hier zouden we Durk misschien nog even kunenn zien, die ook een dagje aan het treinen was op een ander traject.

Na vele tunnels en stations die op de HSL voorbij vlogen, kwamen we aan op Schiphol. Inmiddels hadden we van Durk gehoord dat hij Schiphol toch alweer verlaten had omdat hij nog plannen had om met een dreidelige Plan-V trein te reizen, eentje die volgende de NS dagplanning opeens ingezet werd.

Het was inmiddels als half tien in de avond en Koen en ik besloten om nog even bij de Starbucks een kopje koffie en thee te nemen, en even lekker bij te praten. Schiphol was inmiddels al aardig rustiger geworden dan toen we er deze morgen waren.

Vanaf Schiphol de Fyra naar Amsterdam

Vanaf Schiphol hebben we de Fyra genomen naar Amsterdam Centraal.. Bij het uitstappen van de trein viel ons op dat de deur van de 186-loc die voor de FYRA was gespannen open stond, en dat er een machinist buiten aan het roken was. We hebben de beste machinist eens gevraagd of we binnen in de cabine mochten kijken, en hij vond het geen enkel probleem. Hier hebben we uiteindelijk enkele foto's van genomen, waarna we weer lachend aan de machinist kon vertellen dat hij weer aan het werk kon.

Vervolgens hebben we nog even een lekker avondmaaltje genuttigd in de vorm van een pizza: Lang leve de New York Pizza met hun goede kwaliteit pizza's, en toen zijn we weer verder richting huis gegaan. We hadden zin om de Intercity naar Maastricht te nemen om zo in Utrecht uit te stappen, echter was er veel verwarring op de CTA'borden boven het spoor en die van de reisplanner. Er was veel verschil of de trein vanaf perron 4 of perron 1 zou vertrekken.

Voor ons was dit geen probleem, als we de trein zouden missen, want wij hadden tijd genoeg. maar voor een meisje juist wel. Zij twijfelde behoorlijk en moest op tijd voor haar afspraak zijn. Uiteindelijk heeft ze deze trein gehaald, nadat bleek dat we uiteindelijk toch in dezelfde trein naar Utrecht zaten.

Amsterdam -  Utrecht en naar Woerden

De treinreis ging vervolgens vanaf Amsterdam naar Utrecht, waar we een overstap maakten op de Sprinter naar Woerden. De reis vanaf Amsterdam begon en we maakten een gezellig praatje met het meisje die haar trein uiteindelijk gehaald heeft.

Rond een uur of half elf in de avond kwamen we in Utrecht aan waar we even een korte pauze namen, en namen vervolgens de Sprinter naar Woerden toe, eindbestemming van deze leuke lange reis voor een dag waar we honderen kilometers op het spoor hebben afgelegd in een dag.

Weer een leuke dag die voor herhaling vatbaar is, volgende keer België?

Overzicht van foto's:
Hieronder vind je een fotoreportage van een selectie van de foto's welke ik gemaakt heb. Helaas zijn deze door een technische tekortingkomen/problemen niet op chronologische wijze gesorteerd. De eerste helft van de foto's begint overigens wel goed.

Mijn excuses hiervoor.

 

Fotogalerij

De KLM wil meer reizigers in de Thalys. (Foto: Treinenweb)