Excursie met de 904 van Stichting Materieel '64

Het iconische Materieel '64 mag bij de NS inmiddels met pensioen zijn, maar de treinen blijven nog steeds met regelmaat op het spoor rijden. De Stichting Materieel '64 heeft op zondag 17 maart een introductierit gereden met hun treinstel 904, waarmee dit het begin inluidt van een tijd waarin het oude materieel nog steeds met regelmaat op het spoor blijft te vinden.

De stichting heeft haar 'Apekop'-trein de afgelopen tijd weer opgeknapt om hem weer toonbaar te maken voor publiek. De trein verkeerde in goede staat en kon zonder veel moeite weer tegen de rijdraad om weer te kunnen rijden. Zij zullen regelmatig ritten maken om de trein rijvaardig te houden. Hierbij zijn alle inkomsten en donaties welkom. Daarnaast zal de trein ook te huur zijn voor groepen en partijen.

Introductie-rit

De treinrit begon op 17 maart in Utrecht Centraal op spoor 9. Hier kwam de trein ongeveer 10:05 aan waarna de deelnemers met hun ticket aan boord konden komen. Veel publiek was op deze rit afgekomen, sommigen waren er enkel om de trein te fotograferen, maar een grote groep verzamelde zich op het perron om met hun ticket de trein in te kunnen stappen.

De treinrit werd in twee delen gesplitst, vanaf het vertrek vanuit Utrecht en vanaf het vertrek in Den Haag HS. De stop in Den Haag werd door de vereniging in samenwerking met RailExperts ingepland om extra zitplaatsen vrij te houden omdat de AlpenExpress-trein vanwege werkzaamheden niet door kon rijden naar Den Haag HS. Daarom diende de nostalgische 904 als vervangend vervoer voor de reizigers. De deelnemers betaalden voor de rit vanaf Utrecht daarvoor ook een toeslag. Tot aan Den Haag HS konden de deelnemers in het ABk-gedeelte plaatsnamen, waarbij in de BPk-gedeelte de terugkerende sneeuwliefhebbers konden plaatsnemen. Vanwege de plaatsing van de bagageruimte in de trein werd er voor deze indeling gekozen.

Met een halve trein vol deelnemers en een andere helft vol met terugkerende wintersportliefhebbers reed de trein omstreeks 10:32 het station van Utrecht uit om rond 10:45 in Woerden aan te komen. De ongeplande stop op dit station was best uniek omdat het al ruim tien jaar geleden was dat hier een Mat'64 trein stopte. Vele fotocamera's werden hier op de trein gericht om dit bijzondere moment vast te kunnen leggen. Na een stop van ongeveer zes minuten maakte de trein koers naar Leiden. In Leiden kwam de trein op kopspoor 1 aan, hier was er een stop van 20 minuten.

De trein keerde om 11:38 om in de richting van het monumentale station van Den Haag HS te rijden. Hier stapten de sneeuwliefhebbers uit en kwamen er een bijna een gelijk aantal treinliefhebbers bij. Ook op dit station werd er tijdens de tussenstop van ongeveer twintig minuten weer massaal gefilmd en gefotografeerd. Na een ritje van ongeveer twintig minuten stopte de trein onder kap van Rotterdam op spoor 2. Dit spoor wordt normaal ook voor de andere intercity's gebruikt en ook twee maal per daags door de Eurostar, die naar Brussel reist. Nadat ook hier treinliefhebbers de kans kregen om de trein op de plaat vast te leggen maakte de trein om 12:42 koers naar Dordrecht, wat een ritje van een kwartier was.

Tijdens de gehele rit was er binnen in de trein ook Railcatering aanwezig welke georganiseerd werd door RailExperts zelf. Ook zij waren verantwoordelijk voor de hapjes en drankjes aan boord van de eerder in Utrecht aangekomen Alphentrein. De cateraar van dienst liet aan ons weten dat hij voordat aan boord van de 904 stapte, dat hij al een flinke rit met de Alphentrein erop had zitten.

In Dordrecht aangekomen omstreeks 12:56 was er voor alle liefhebbers weer een kwartiertje de mogelijkheid om de iconische trein te fotograferen. Alle spotters maakten op dit station weer de  denkbeeldige fotolijn waar ze in een schuine opstelling naast elkaar stonden om vervolgens in enkele rijen lang de trein te vereeuwigen op hun digitale camera's. Na Dordrecht maakte de trein koers naar Geldermalsen. Hoewel de route eerder zou verklappen dat er over het de directe Merwedelingelijn zou worden gereden bleek dit niet het geval te zijn, en werd er via Breda gereden. Opmerkelijk was dat er op dit station geen tussenstop plaatsvond, en was dit het langste deel van de trein die onafgebroken reed.

Na net wat minder dan een anderhalf uur lang non-stop te hebben doorgereden maakte de trein een korte tussenstop op station Geldermalsen. Ook hier trokken de hele treinfanaten erop uit om een foto te schieten of een video te maken, maar vanwege de korte stop bleven er ook wat liefhebbers in de trein zitten.

Na Geldermalsen was Amersfoort de laatste bestemming, hier kwam de trein na een driekwartier vanuit Geldermalsen te hebben gereden binnen om 15.15 op spoor 4A. De trein bleef hier een kwartier staan waarna deze weer wegreed en in de verte vanuit het station kopmaakte om uiteindelijk naar het naastgeleden spoor van Amersfoort Centraal te rijden, naar de andere nostalgische locomotieven die daar opgesteld staan.

Hiermee eindigt een mooie excursierit die vaker herhaald zal worden. Sterker zelf: Op 13 april zal de volgende excursierit met Mat'64 stel plaatsvinden.

Treinstel 904

Treinstel 904 is de opvolger van het treinstel 419 die de stichting voorheen in bezit had. Dit treinstel is op 10 januari 2009 op het terrein van de werkplaats in Leidschendam tijdens een rangeeractie hard in aanraking gekomen met een kopbak van een DD-AR trein die aan het rangeren was. De schade aan de groen geschilderde trein was enorm dat er uiteindelijk een vervanger moet komen omdat herstel van de 419 te hoog zou zijn. Uiteindelijk werd de 904 als vervanger gekozen. Weliswaar is dit wel een mat'64 treinstel uit een nieuwere deelserie, maar wel eentje met bagageafdeling. De 419 is uiteindelijk gesloopt omdat de kosten voor herstel erg hoog waren.

Laten we even verder terugblikken op de geschiedenis van dit treinstel. Treinstel 904 komt uit de deelserie V10 en is gebouwd door Talbot in Aachen en afgeleverd aan NS op 28 oktober 1973. Op
31 oktober 1973 werd treinstel 904 in dienst gesteld bij de NS. Als gevolg van een botsing in 1988 is de oorspronkelijke BPk-bak onherstelbaar beschadigd geraakt. Daarom vond er een bakwisseling plaats met de BPk-bak van treinstel 938, zodat de trein weer indienst kon worden gesteld.

Nadat de Stichting Materieel '64 opzoek was naar een nieuw vervangend treinstel werd na een selectie- en inventarisatieperiode op 3 april 2011 treinstel 904 aangewezen als opvolger. Op 9 april 2011 werd treinstel 904 door de NS buiten dienst gesteld en opgesteld in Maastricht. De papieren voor de overdracht werden aan het begin van augustus in dat jaar getekend door de NS en het bestuur van de Stichting Mat'64.

Na een verblijf van zo'n 4,5 maanden te Maastricht vertrekt op 20 augustus 2011 treinstel 904 samen met de treinstellen 841, 905, 887 en 850 op eigen kracht naar Amsterdam. Aldaar werden de 841, 905,
887 en 850 achtergelaten op het opstelterrein van de Dijksgracht nabij Amsterdam Centraal, een plek waar oud NS-materieel vaak wordt opgesteld. Hierna vertrok treinstel 904 als enige naar Enschede, dit was tevens de laatste rit als NS-treinstel, dat tevens dienst deed als afleveringsproefrit voor de Stichting Materieel '64.

Op 1 september 2011 was de overdracht definitief en vanaf die datum in de Stichting Mat'64 eigenaar van treinstel 904. Vanaf die periode is er gewerkt aan het onderhouden van de trein waarna deze na noeste arbeid ingezet kon worden op een moment dat de trein een nostalgische status zou bereiken. Dat was na de periode dat de Mat'64 treinstellen bij de NS er definitief uit zou gaan in 2016. Nu de trein is inmiddels weer tip-tip in orde en kan nu worden afgehuurd. De kosten zullen boven de 1.500 euro liggen. De kosten zijn vooral afhankelijk van de route en andere wensen.

Fotoreportage

Foto: Treinenweb
De gereedstaande Mat'64 treinstel 904 op station Utrecht Centraal.

Foto: Treinenweb
Het treinstel is voor het eerst sinds vele jaren weer gestopt op Woerden. Dit leidde tot een hoop bijzondere blikken bij omstanders op het perron.

Foto: Treinenweb
De tussenstop op station Den Haag HS. Hier kwamen er ook andere deelnemers bij en vertrokken de reizigers van de Alpen-Express.

Foto: Treinenweb
De stop van de nostalgische trein onder de nieuwe moderne overkapping van Rotterdam Centraal.

Foto: Treinenweb
De trein maakte een 'extra rit', wat op de rol van de koersrol werd aangegeven.

Foto: Treinenweb
De laatste stop van de excursiedag eindigde op station Amersfoort. Hier bleef de trein ongeveer een kwartier lang staan.

Fotogalerij