Pas in 2035 batterijtreinen in Friesland

Een afbeelding van de nieuwe WINK voor Arriva in Noord-Nederland. (Foto: Arriva)
Een afbeelding van de nieuwe WINK voor Arriva in Noord-Nederland. (Foto: Arriva)

Arriva blijft tot 2035 met dieseltreinen rijden op de drie regionale spoorlijnen in Friesland. Volgens de provincie Friesland zijn plannen om batterijtreinen in te zetten niet op korte termijn haalbaar.

De Provinciale Staten in Friesland besloten in 2017 dat al het openbaar vervoer in de provincie tegen 2025 volledig emissievrij zou moeten zijn. Al eerder is uit een onderzoek van Ricardo Rail en Arcadis gebleken dat die datum niet haalbaar zou zijn. De provincie denkt dat de streefdatum in 2035 zal liggen, op het moment dat de nieuwe concessie inzal gaan.

Elektrificatie

Friesland heeft al jaren plannen voor de elektrificatie van de regionale spoortrajecten Leeuwarden-Groningen, Leeuwarden-Harlingen en Leeuwarden-Stavoren. Hoewel er voorheen plannen waren om alle spoorlijnen te elektrificeren is dit later aangepast naar een gedeeltelijke elektrificatie waarbij de bovenleiding voornamelijk gebruikt wordt om de accu's van de trein op te laden.

Niet-standaard spanning

Volgens Fokkens zou dit project niet haalbaar zijn is vanwege het lange proces van toelating van deze apparatuur tot het Nederlandse spoorwegnet. Dit komt door de ongebruikelijke spanning van 750 volt. Zelfs als bestaande apparatuur wordt omgezet in een batterijtrein, duurt dit proces vijf tot zeven jaar, schrijft de gedeputeerde.

Doordat vervoerder Arriva hoge kosten moet maken voor de ombouw en het toelaten van dit materieel, zou de streeftijd van 2025 niet worden gehaald. Arriva heeft aangegeven dat de ombouw van de treinen pas rendabel is nadat ze twaalf jaar zijn gebruikt. Op het moment dat de concessie in 2035 zal eindigen zijn de treinen pas tien jaar in gebruik.

Gezien de batterijtreinen voorlopig nog niet gebruikt zullen worden om zelfstandig te rijden, is er toch een lichtpuntje zichtbaar in het duurzaam rijden. Zo zullen straks achttien nieuwe treinen die vanaf december 2020 op biodiesel rijden, en worden er batterijen gebruikt om de remenergie uiteindelijk in op te slaan. Dit moet bijdragen aan een verminder brandstofgebruik van de treinen.

Het is niet duidelijk of de levering van de nieuwe treinen aangepast zal worden. Treinenweb heeft hierover enkele vragen neergelegd bij Arriva.