Stadler levert 60 locomotieven voor de Finse VR Group

De Finse VR-groep en Stadler hebben een contract getekend voor de levering van 60 nieuwe dieselelektrische locomotieven. De Finse vervoerder is van plan om de locomotieven in te zetten op rangeerterreinen, vrachtterminals en niet-geëlektrificeerde lijnen. Bij elkaar vormt dit 45 procent van het Finse spoorwegnet.

Het contract welke door Rolf Jansson, CEO van VR Group, en Iñigo Parra, CEO van Stadler Valencia, is getekent staat garant voor 60 dieselelektrische locomotieven met een optie voor maximaal 100 andere locomotieven. Het contract bevat ook een optie voor onderhoud. De totale contractwaarde is ongeveer 200 miljoen euro.

Locomotieven

De nieuwe locomotieven met middelgrote cabine kunnen worden gebruikt als rangeerlocomotieven en voor het vervoer van goederen- en passagierstreinen. Ze kunnen ook in meervoudige tractie rijden, waarbij er maximaal drie locomotieven gekoppeld kunnen rijden. De eerste vijf locomotieven zullen in 2022 in gebruik worden genomen. De resterende locomotieven worden stapsgewijs geleverd tot het einde van 2025. De nieuwe VR Group-locomotieven presteren duidelijk beter dan de diesellocomotieven die moeten worden vervangen op het gebied van uitlaatemissies, energie-efficiëntie, veiligheidsnormen en betrouwbaarheid

Techniek

De moderne locomotieven zijn uitgerust met radiografische afstandsbediening, de modernste ETCS-apparatuur (Base-line 3) met het lokale STM ATP-veiligheidssysteem en een geavanceerd treinbesturingssysteem dat ook op afstand uitgelezen kan worden door de werkplaats. De locomotieven hebben een maximale trekkracht van 346 kN en kunnen een topsnelheid bereiken van 120 km/u. Dit zal hen in staat stellen om een ​​trein van 2000 ton te trekken. Ook is de trein geschikt voor de klimatologische weersomstandigheden in Finland, en is bestand tegen sneeuw en ijs en functioneert tot temperaturen tot 40 graden onder het vriespunt.

Foto: Stadler
Foto: Stadler