Opnieuw tegenslag voor inzet Drielandentrein in BelgiŽ

Opnieuw lijkt de Drielandentrein een flinke tegenvaller te krijgen. De Belgen vinden de inzet van de trein op hun spoor te duur. Daarom lijken ze zich liever te concentreren op de inzet van hun huidige materieel die ze willen oplappen.

Dat schrijft de Belgische spoorminister François Bellot in antwoord op Kamervragen in zijn land. De uitlating vormt een nieuwe tegenvaller voor Arriva en de provincie Limburg.

Tweelandentrein

Op 27 januari in dit jaar startte Arriva de Drielandentrein op die feitelijk een Tweelandentrein was omdat België nog niet overeen was gekomen met de toelating ervan. Volgens de Belgen zou de trein geen toelating krijgen omdat deze niet zou beschikken over het ETCS-treinbeveiligingssysteem. De eis van België zou opmerkelijk zijn omdat dit systeem niet toegepast zou zijn tussen Eijsden en Luik.

De treinstellen zijn verder wel geschikt voor gebruik in België doordat deze gebruik kunnen maken van drie verschillende spanningssoorten in Nederland, België en Duitsland en het standaard TBL1+ beveiligingssysteem voor België zou bevatten.

Verbazing

Volgens Bellot hebben de Belgische spoorwegen berekend dat de kosten voor de verbinding hoger uitvallen dan die voor de huidige verbinding Luik - Maastricht - Heerlen - Aken. Limburgs gedeputeerde Hubert Mackus reageert met verbazing op de uitlating van Bellot. "Er is op rijksniveau afgesproken dat de kosten voor de Belgen niet hoger zullen worden als Arriva hier gaat rijden. Daar kan dus eigenlijk geen discussie over zijn."

Ook Arriva heeft aangegeven verbaasd te zijn om de uitspraak omdat het overleg met de Belgische Spoorwegen (NMBS) nog loopt.

Foto: Arriva
Foto: Arriva