Strukton Rail zet nieuwe stap in energiezuinige treinen

Spoortechniekbedrijf Strukton Rail zet in Nederland zijn eerste stap in milieuvriendelijk rijden. Het bedrijf neemt een oude afgedankte oud-NS locomotief over die weer wordt hersteld. In een later stadium zal deze een batterij aan boord krijgen voor korte ritjes waarbij een bovenleiding niet van toepassing is.

Het spoorwegbedrijf heeft de 1824 overgenomen die eigendom was van het inmiddels failliete Locon, maar nooit ingezet werd voor hun diensten. De trein zal door Strukton in samenwerking met technisch bedrijf JF Techniek weer worden opgelapt zodat de trein weer rijvaardig zal zijn. In een later stadium zal Strukton de trein voorzien van batterijen. Hiermee moet de trein energieneutraal worden.

Strukton zal de locomotief inzetten voor vervoersritten, waarbij er gebruik zal maken van de stroom van de bovenleiding. De bovenleidingstroom in Nederland komt van windenergie en is daarmee 100% groen. Op plekken waar dit niet mogelijk is zal de trein de batterij gebruiken.

Het artikel gaat onder de foto verder

Foto: Rob Dammers (Flickr; Creative Commons)
De werkplaats van Strukton in Zutphen. Foto: Rob Dammers (Flickr; Creative Commons)

2025: Zero-emissie

Energie-neutrale treinen worden in de toekomst steeds belangrijker. Zo hebben de provinciale staten van Friesland enkele jaren geleden het besluit genomen dat hun spoor in 2025 zero-emissie moet zijn. Elektrificatie speelt daarbij een grote rol. Echter is elektrificatie van de spoorlijnen ook een dure oplossing. Daarom zijn batterijtreinen goedkoper voor aanschaf en speciaal geschikt voor niet-geëlektrificeerde spoorlijnen.

Daar sluit de ambitie van Strukton zich op aan. "Diverse vervoerders en andere spoorbedrijven investeren in batterijtreinen en waterstoftreinen. Spooraannemers blijven hier nog in achter. De reden: Vaak werken zij op buiten dienst gesteld spoor waar de spanning van de bovenleiding is gehaald. Dan is de spooraannemer aangewezen op diesel.", schrijft Strukton. Daar wil Strukton juist verandering in brengen. Omdat het sleutelwoord bij hen 'duurzaam' is willen ze dus ook een oude NS-locomotief een nieuw leven geven wat ook 'maximale circulariteit' genoemd wordt.

"Wij zien de aanschaf van de elektrische loc als een nieuwe stap in de verduurzaming van de spoorbranche. De verduurzaming is tweeledig: de elektrische werkloc is goed voor het klimaat én gezonder voor de medewerkers", zegt Aad Onderwater, businessmanager Logistics bij Strukton Rail.

Ombouw van locomotief

De locomotief was een onderdeel van de boedel van vervoerder Locon, die sinds juli 2017 failliet is. De trein kreeg daar het nummer 9910 en droeg bij NS het nummer 1824. De locomotief werd door Locon gebruikt als onderdelenleverancier en mist onder meer de stroomafnemers. Inmiddels heeft Strukton de trein overgenomen en heeft deze momenteel al in de grondverf geschilderd. De herstelling van de trein vindt plaats in de werkplaats van Strukton Rail in Zutphen.

Strukton verricht de inbedrijfstelling in samenwerking met JF Techniek. Naast dat de trein weer volledig operationeel wordt gemaakt zal de trein ook nieuwe wielen krijgen. Strukton wil de elektrische werklocomotief in de loop van dit jaar operationeel hebben.

Daarna volgt een vervolgstap waarbij de trein duurzamer zal worden met de toevoeging van een batterij, zodat deze ook op bovenleidingsloze trajecten kan rijden. Het bedrijf maakt hiervoor gebruik van de kennis uit eigen huis. De treinendivisie van Strukton werkt hierbij samen met diverse partijen samen aan de ontwikkeling van batterij- en waterstoftreinen. Zo ontwikkelen ze ook de vermogenselektronica voor het Britse Vivarail, dat dieseltreinen ombouwt tot waterstof- en batterijtreinen voor de Britse niet-geëlektrificeerde spoorlijnen.

Archieffoto: Roel Hemkes
De ex-NS1824 die op een toekomst wacht op Amersfoort in 2016. Deze locomotief was door het inmiddels failliete Locon gebruikt als onderdelenleverancier, en heeft al die tijd terzijde gestaan.
Archieffoto: Roel Hemkes (Creative Commons; Flickr)