Voormalige Fyra V250 treinen maken proefinzet in ItaliŽ

Het Italiaanse Trenitalia is sinds 4 februari een stap dichterbij gekomen bij de introductie van zijn vloot opgeknapte ex-Fyra V250 treinstellen. Deze treinstellen die nu ETR 700 worden genoemd, staan aan de start van de proef-inzet op de lijn Milaan - Pescara.

De AnsaldoBreda-treinen werden overbodig door na het Fyra-debacle in 2013 en werden uiteindelijk teriggegeven aan de fabrikant nadat het een schikking had bereikt met de NS en de NMBS. De Italiaanse staatsspoorwegen (FS) hebben vervolgens in augustus 2017 17 van de 19 treinen overgenomen.

Nieuwe kleurstellingen

De V250-treinen, die nu als ETR 700-serie door het leven zullen gaan, zullen in Frecciargento-livrei gaan rijden. Dit is de kleurstelling voor de hogesnelheidstreinen van de maatschappij. Tevens hebben de treinen een flinke make-over ondergaan. Zo is er ook een restauratie en een bar in de trein gebouwd, en is de trein van een nieuw interieur voorzien.

De eerste testrit vond plaats op 4 februari om 20.30 uur Milaan-Centraal en arriveerde op 5 februari om 03.30 in Pescara. De trein verliet Pescara om 15.54 uur en arriveerde om 23.32 uur in Milaan-Lambrate.

Volgens berichten in de media zal Trenitalia de vloot inzetten op de lijn Milaan - Pescara - Lecce.

De treinen kunnen nu rijden op 25 kV en 3 kV gelijkstroom. Hiermee zijn ze nu geschikt voor gebruik in heel Italië. Trenitalia hoopt dat technische wijzigingen ervoor zorgen dat ze betrouwbaar kunnen worden gebruikt op routes met een gemiddelde snelheid.

Verkoop

Vorig jaar maart was de NS nog niet zeker of de treinstellen in dienst zullen gaan rijden bij de Italiaanse spoorwegen. De treinstellen zijn nu eigendom van Hitachi Rail, de nieuwe eigenaar van AnsaldoBreda.

Nu de verkoop aan Trenitalia lijkt te slagen betekent dit dat de NS een financiële meevaller van 21 miljoen euro provisie zal krijgen. Inmiddels heeft Treinenweb.nl aan de NS gevraagd wat de huidige stand van zaken is.

Foto: Enrico Bavelino
Foto: Enrico Bavelino