NS ziet toename internationale reizen vanwege luchtvervuiling bij vliegreizen

De NS ziet een stijging in internationale treinreizen. Dat schrijft de Trouw dinsdag op basis van informatie vanuit de NS en de Treinreiswinkel. Beide organisaties stellen dat de stijging een gevolg is van de discussie over CO2-vervuiling bij vliegreizen.

De NS zag het afgelopen jaar het aantal reizigers naar Berlijn met 9 procent toenemen. Naar Brussel steeg het het aantal reizen met 12 procent, en de Thalys vanaf de hoofdstad naar Parijs had een toename van 6 procent.

De NS laat tegenover de Trouw weten dat de discussie over de CO2-uitstoot de oorzaak is van het aantal gestegen ritten naar Berlijn: "Verrassend, want dat is niet aantrekkelijker of sneller geworden. Het is alleen meer in het nieuws gekomen als alternatief voor vliegen." De afgelopen jaren zijn er weinig veranderingen aan de intercity Amsterdam - Berlijn doorgevoerd. Als het aan de NS en de DB ligt zal dit de komende jaren gaan veranderen, en nog sneller worden.

De Treinreiswinkel zal het afgelopen jaar een flinke groei ten opzicht van het vorige jaar. Na de NS verkoopt deze reisorganisatie de meeste internationale treintickets in Nederland. Het aantal tickets is dit jaar gestegen van 130.000 naar 170.000 stuks.

Eurostar Amsterdam - Londen

"Steeds meer mensen zijn zich ervan bewust dat vliegen vervuilend is en zien de trein als een alternatief", zegt Treinreiswinkel-directeur Helmut Brall tegen Trouw.

Zo is te merken dat de Eurostar-verbinding tussen Amsterdam en Londen dit jaar zeer succesvol is. Waar momenteel nog dagelijks twee Eurostar-treinen in de richting van Brussel rijden, zal er in het voorjaar van 2019 een derde trein bijkomen. Momenteel moeten reizigers naar Londen nog wel in Brussel overstappen vanwege de bagage- en paspoortcontrole, maar naar verwachting zal er aan het einde van 2019 deze controles op de stations van Amsterdam en Rotterdam plaatsvinden, waardoor de overstap niet meer nodig is.

Momenteel duurt een reis van Amsterdam naar Londen nog ongeveer 4:40 uur, en de terugreis 3:41 uur. Zodra de hindernis in Brussel wordt weggenomen zal de heenreis ook ongeveer even snel worden.

De NS verwacht dat de reis naar Londen vanaf 2020 ook populairder zal worden.

Foto: Treinenweb
Londen St. Pancras Int. is het begin- en eindstation voor de Eurostar in het Verenigd Koninkrijk
Foto: Treinenweb