NS: Treinreiziger dit jaar vaker op tijd

Treinreizigers zijn in 2018 vaker op tijd op hun bestemming gekomen. Met maar liefst nog enkele weken te gaan meldt de NS dat er in dit jaar 92,6% van de reizigers op tijd op hun bestemming aankwam. Vorig jaar lag dit aantal op 91,6%.

Ongeveer 2,4% van de reizigers had meer dan een kwartier vertraging als gevolg van een verstoring. Vorig jaar was was dit 2,6%. Het aantal dagen met zeer grote hinder daalde van 6 in 2017 naar een enkele in 2018, toen een flinke westerstorm het land in zijn greep hield.

NS-topman Roger van Boxtel kijkt tevreden op het afgelopen jaar terug: "Ik ben blij dat de inzet van onze mensen steeds beter zichtbaar wordt voor de reiziger. Goed onderhoud, een slimme dienstregeling en op tijd rijden door onze machinisten en conducteurs zorgen ervoor dat we steeds vaker op tijd zijn. Met oog op de reizigersgroei, gaan we er alles aan doen om dit in 2019 vast te houden."

Tien-minuten trein

Vanaf de dienstregeling van 2018 startte de tien-minuten trein tussen Amsterdam, Utrecht, en Eindhoven voor het eerst zeven dagen per week. Hierdoor werd de wachttijd voor de reiziger op dit traject korter en steeg de kans op een zitplaats. Daarnaast reden er per werkdag circa 130 treinen extra, waarvan ongeveer 80 sprinters en 50 intercity’s.

"Goede treindagen"

In de afgelopen jaren is er een forse groei in het aantal “goede treindagen”, een dag waarop meer dan 90% van de treinen op tijd rijdt. Reden in 2002 de treinen op 13 dagen op tijd, vorig jaar was dit op 218 dagen het geval. Nog voordat het jaar voorbij is, staat de teller "goede treindagen" voor 2018 momenteel al op 258 dagen.

Hinderdagen

Ondanks dat treinreizigers in 2018 vaker op tijd kwamen, waren er ook een aantal momenten dat reizigers ernstige hinder op het spoor ondervonden. Op 18 januari was er zeer grote hinder: een zeer hevige westerstorm over ons land. Dit zorgde voor veel schade aan het spoor. Uit veiligheidsoverwegingen staakten ProRail en NS de dienstregeling. Wel lukte het om iedereen aan het einde van de dag op bestemming te krijgen.

Andere dagen van hinder die niet het landelijke spoor troffen betroffen een grote storing op de verkeersleidingspost van ProRail, en een veiligheidsincident op Amsterdam Centraal. In beide gevallen kwam een deel van het treinverkeer in Amsterdam stil te liggen, met overlast voor reizigers.

Ook meldt de NS dat er dit jaar 104 meldingen waren binnengekomen over verdachte pakketjes. In alle gevallen bleek het loos alarm, en kon de treindienst snel weer worden opgestart.

Onderhoud aan treinen

Ook stonden dit jaar de treinen steeds minder langer stil, omdat onderhoud efficiënter wordt ingepland en er innovatieve oplossingen worden toegepast. De NS houdt er rekening mee dat per maand ongeveer tussen de 400 en 450 rijtuigen bij onze onderhoudsbedrijven staan voor gepland en ongepland onderhoud. Het afgelopen jaar kwam het aantal rijtuigen dat aan de kant stond gemiddeld uit slechts 370 rijtuigen per maand. Een van de genomen maatregelen is de 'pit-straat' die in 2016 in dienst gesteld is.

Foto: Noviosites
Foto: Noviosites