ProRail pakt luchtdrukprobleem op station Delft aan

Vanaf begin 2019 zal er door een aannemer in opdracht van ProRail worden gewerkt aan het luchtdrukprobleem op station Delft. Met de maatregelen die genomen zullen worden moet het comfort in het station en de maximale snelheid van passerende treinen verbeterd worden.

Sinds de opening van het nieuwe ondergrondse station in 2015 bleek de luchtdruk van voorbij rijdende treinen ervoor te zorgen dat de draaideuren bij de ingang harder gingen draaien. Dit leidde tot gevaarlijke situaties. Om problemen tegen te gaan werd de maximale snelheid in de tunnel tijdelijk beperkt van 140 tot 80 kilometer per uur en werden de draaideuren tijdelijk verwijderd. Ook zouden winkeliers met snel rijdende treinen last van de tocht hebben. Met de nieuwe situatie kunnen de treinen weer veilig door het station rijden met 120 km / u.

Aanpassingen

Aannemer Constructif zal vanaf begin 2019 diverse aanpassingen maken aan het station. De oorspronkelijke draaideuren hadden een dubbele functie. Naast toegangsdeuren waren het ook vluchtdeuren. In de nieuwe situatie komen er aparte vluchtdeuren naast de draaideuren en zullen de huidige draaideuren worden verstevigd. Ook komen er speciale ontluchtingskleppen in de bovengrondse stationshal waardoor de lucht gemakkelijker de stationshal uit kan. Hoewel het station zelf wel gebouwd is om de luchtdruk aan te kunnen, bleken bewegende delen in het station dat niet te zijn.

De verbeteringen aan Station Delft hadden aanvankelijk dit jaar al uitgevoerd moeten worden. De oorspronkelijke aannemer ging echter failliet, waardoor de werkzaamheden een jaar vertraging hebben opgelopen.

In de zomer zullen er enkele nachtelijke testritten plaatsvinden om de nieuwe situatie uit te testen.

Foto: Bas Meijer (Wikipedia)
Foto: Bas Meijer (Wikipedia)