NMBS opent nieuwe tractiewerkplaats in Hasselt

De NMBS heeft donderdag in Hasselt de nieuwe Tractiewerkplaats officieel geopend. De nieuwe werkplaats maakt deel uit van de vernieuwing en uitbreiding van de Hasseltse werkplaats, waarin NMBS in totaal 25 miljoen euro heeft geïnvesteerd. De vernieuwing past in het plan van NMBS om het onderhoud aan treinen te moderniseren.

Sophie Dutordoir, CEO NMBS: "De vernieuwing en uitbreiding van de Tractiewerkplaats van Hasselt staat voor de modernisering waar we met NMBS naartoe willen, in het belang van onze reizigers én van onze medewerkers. NMBS heeft 25 miljoen euro geïnvesteerd in de vernieuwing van de werkplaats, met de nieuwe, indrukwekkende werkhal als voorbeeld voor een efficiënt en doeltreffend onderhoud."

Nieuwe werkplaats

De nieuwe werkhal beschikt over alle middelen en moderne technologieën om het treinmaterieel van nu en morgen veilig, efficiënt en duurzaam te onderhouden. De meer dan 200 personeelsleden zullen er werken volgens nieuwe en efficiëntere werkmethoden, wat de beschikbaarheid van het treinmaterieel moet verhogen en de reizigers zo meer comfort en meer zitplaatsen oplevert.

De grootste troef van de nieuwe werkhal is haar lengte: de hal heeft twee doorgaande sporen die elk meer dan 200 meter lang zijn, waardoor treinen er kunnen worden onderhouden zonder dat ze daarvoor eerst moeten worden ontkoppeld. Op deze manier wordt er tijd gewonnen, waardoor de trein sneller opnieuw kan worden ingezet. De twee sporen in de hal zijn uitgerust met werkplatformen over de volledige lengte, zodat de medewerkers in alle veiligheid kunnen werken aan de technische installaties die zich bij de nieuwste treinen op het dak van de trein bevinden.

Naast de bouw van een nieuwe werkhal wordt ook de bestaande hal in de Tractiewerkplaats van Hasselt gerenoveerd. Om de medewerkers ook daar efficiënter en veilig te laten werken aan de treinen, worden de werkputten aangepast en wordt een deel van het dak verhoogd. Tegen het einde van dit jaar zullen deze werkzaamhedne worden voltooid.

Extra sporen

Sinds december vorig jaar beschikt de Tractiewerkplaats van Hasselt ook over een nieuw en groter spooremplacement van zeven sporen. De treinen worden hier geparkeerd, gepoetst en deels onderhouden. Het emplacement is verlicht en heeftge verharde schouwpaden, wat het comfort en de veiligheid van het personeel sterk verbeterd. Ook is er er overal bovenleiding voorzien, zodat de treinen op eigen kracht kunnen rangeren en er niet telkens een diesellocomotief nodig is om dat te doen. Daardoor wordt er heel wat tijd gewonnen om de treinen te verplaatsen naar waar ze worden onderhouden. Ook zijn de sporen beveiligd met een treinbeïnvloedingssysteem.

Duurzaamheid

Duurzaamheid vormde een rode draad tijdens de volledige vernieuwing van de Tractiewerkplaats. Zo is deze van ledverlichting voorzien, voorzien van voldoende isolatie en is de hal goed geventileerd. Ook wordt het water in de wasstraat voor de treinen hergebruikt. Onder de nieuwe hal is daarvoor een waterbuffer van meer dan 400 m³ voorzien.

Nieuwe werkmethodes

De NMBS moderniseert ook de manier waarop haar treinen worden onderhouden. Zo zal in de nieuwe werkhal in Hasselt worden gewerkt volgens het 'bloktreinprincipe', waarbij een trein ‘s nachts wordt onderhouden en zo overdag kan worden ingezet voor het reizigersverkeer. Hiermee behoort deze nieuwe werkplaats in Hasselt dankzij haar lengte tot de eerste werkplaatsen waar een trein volgens dit principe zal worden onderhouden.

In Hasselt zal voornamelijk de de M6-dubbeldektrein worden onderhouden. Doordat dit onderhoud ’s nachts plaatsvindt , kan dit materieel zowel ’s ochtends als ‘s avonds worden ingezet voor de P-trein ('piekuurtrein; spitstrein, red.)  tussen Tongeren en Brussel-Zuid, waarvoor momenteel nog ouder treinmaterieel wordt gebruikt

Een tweede voorbeeld van hoe in Hasselt het treinmaterieel dankzij nieuwe methodes of
technologieën efficiënter zal worden onderhouden, is telemetrie. Het gaat om een relatief
nieuwe technologie die is ingebouwd in het nieuwe treinmaterieel en toelaat om technische
problemen aan de trein vanop afstand op te sporen. Het personeel in de werkplaatsen kan
zo al tijdens de rit van de trein zien wat het probleem aan de trein precies is, zodat alles kan
worden voorbereid om de herstelling snel uit te voeren. Tegen 2023 zal 80% van de treinen
over telemetrie beschikken, tegenover 30% vandaag.

Grondige modernisering van de werkplaatsen

Om de 2.600 voertuigen van NMBS te onderhouden, beschikt NMBS op dit ogenblik over 18
onderhoudsposten, vier centrale werkplaatsen en negen tractiewerkplaatsen, waarvan
Hasselt er één van is. In de Tractiewerkplaatsen krijgen treinen een periodiek onderhoud en
gebeuren er kleine herstellingswerken.

Foto: NMBS

Foto: NMBS

Foto: NMBS

Foto: NMBS

Foto: NMBS
Foto's: NMBS

Bron: NMBS