'Inzet bussen na treinchaos Amsterdam was te gevaarlijk'

Bij de grote verstoring op het spoor op 21 augustus zijn rondom de getroffen stations in de regio van Amsterdam geen bussen ingezet omdat dat 'te gevaarlijk zou zijn'. De busplatforms zouden niet zijn berekend op een massale toestroom van getroffen reizigers.

Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven aan de Tweede Kamer. "Het inzetten van een ontoereikend aantal bussen had tot onveilige situaties kunnen leiden doordat de gestrande reizigers dan massaal naar de bussen zouden gaan."

Vervangend vervoer

De NS zette wel tijdens de storing enkele bussen in om reizigers in schrijndende gevallen toch hulp te bieden om bijvoorbeeld hun vlucht naar Schiphol te laten halen. De NS liet tijdens de verstoring weten dat reizigers zelf aangewezen waren op vervangend vervoer. Hierbij werd de hashtag #treinpoolen op Twitter massaal gebruikt zodat gestrande reizigers via anderen vervoer konden regelen.

De impact van de verstoring trof het hele gebied in de omgeving van Amsterdam, waarbij er in de spits vele reizigers strandden. De inzet van bussen zou bovendien ook een te grote vraag zijn geweest: "Dat had betekend dat NS zo'n 1200 bussen had moeten inzetten om alle gestrande reizigers van vervangend vervoer te voorzien. Bij deze omvangrijke storing was dat redelijkerwijs niet mogelijk. Ook de beschikbaarheid van buschauffeurs speelt een rol."

Verstoring

De verstoring vond plaats nadat een winkeldief op station Schiphol het de sporen van de tunnel in  vluchtte. Hierdoor kwam er een trein stil te staan waardoor een sensor voor de treinverdeling over de perrons op hol sloeg. Deze zou volgens spoorbeheerder ProRail toen in korte tijd 32.767 keer een trein hebben toegewezen waarna het systeem eruit klapte, en de controle bij de treindienstleiding onmogelijk werd. Later op de avond kon het treinverkeer weer op gang komen, en kon ProRail het probleem in de software van de sensor oplossen zodat deze niet meer op hol kon slaan.

Foto: Willem90 (Wikipedia)
Foto: Willem90 (Wikipedia)