SNCF: "In 2025 zelfrijdende treinen in Frankrijk"

In Frankrijk zullen vanaf 2025 regelmatig zelfrijdende treinen gebruikt worden in het spoorvervoer. Om dit te bereiken, investeren de SNCF, de Franse overheid en de industrie 57 miljoen euro in de ontwikkeling van prototypes die vanaf 2023 beschikbaar zullen zijn.

Volgens een rapport van het Duitse persbureau DPA wil het Franse spoorwegbedrijf SNCF samen met industriële partners autonome treinen ontwikkelen. Binnen de komende vijf jaar zullen de eerste zelfrijdende prototypes voor regionaal en vrachtvervoer, ingebruik moeten zijn. Vanaf 2025 moeten ze in de commerciële dienstregeling gaan rijden. Voor de TGV-hogesnelheidstreinen betekent dat er een aanpassing aan de aansturing van de remmen en de aandrijving nodig is. Wel zal er volgens de SNCF een machinist aanwezig blijven, waarbij er gesproken wordt over GoA level 2.

Toekomst

Autonome treinen zijn "heel duidelijk de toekomst" van de spoorwegen, zei SNCF-baas Guillaume Pepy, volgens informatie van de DPA afgelopen woensdag in Parijs. Volgens Pepy draait het allemaal om het combineren van bestaande technologische componenten - om voort te bouwen op ervaringen uit de ontwikkeling van zelfrijdende auto's en automatische metro's. Er mogen geen volledig nieuwe treinen worden ontwikkeld, die veel duurder zouden zijn. Basis voor de autonome regionale trein gaat over een bestaand model van de fabrikant Bombardier, dat vervolgens moet worden opgewaardeerd met technologie van andere bedrijven.

Uiteindelijk moet er in Frankrijk 57 miljoen euro worden geïnvesteerd in de ontwikkeling van de prototypen. De kosten lijken te worden gedeeld door de SNCF, de Franse staat en de industrie.

Zelfrijdende treinen zouden de capaciteit van het treinverkeer moeten vergroten, omdat dankzij een kortere afstand tot 30 procent meer treinen op dezelfde route kunnen rijden. Bovendien beloven de deelnemers aan het project betere punctualiteit.

Archieffoto: Alf van Beem (Wikipedia)
Archieffoto: Alf van Beem (Wikipedia)