Mogelijk opnieuw uitstel Hoekse Lijn vanwege softwareproblemen

Het is nog onzeker of de Hoekse Lijn, waar tegenwoordig een metro zal rijden, dit jaar nog heropend zal worden. Hoewel de metro's er kunnen rijden, lijken problemen met de beveiligingssoftware opnieuw voor uitstel te zorgen.

Het softwarebeveiligingssysteem van leverancier Bombardier zorgt al maanden lang voor problemen. Zo moet de geavanceerde software weten hoe er moet worden gereageerd bij bruggen en overwegen, en weten waar er een metro rijdt. Momenteel zitten er nog veel fouten in de op maat gemaakte programmatuur.

In november moet de definitieve versie worden opgeleverd, en dan duurt het nog zeven weken om de nodige vergunningen te bemachtigen. Hiermee lijkt het dus 'onzeker' of de metro, die aanvankelijk al vorig jaar van start had moeten gaan, nog dit jaar zal gaan rijden.

Oordeel

Diverse partijen vellen een hard oordeel over Bombardier. "Het is heel bijzonder dat zo’n groot bedrijf als Bombardier, toch een topspeler op de wereldmarkt, het niet voor elkaar krijgt om een stukje software op tijd in orde te maken", stelt Jan-Willem Verheij, raadslid voor de VVD en lid van de commissie die eerder feitenonderzoek deed naar de vertraging van de Hoekse Lijn. "Ik ga er vanuit dat de gemeente, de RET en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag de juridische consequenties goed bekijken. Hier gaat ongetwijfeld een rechtszaak van komen. Dan moet wel heel scherp zijn wat de opdrachtgever precies van Bombardier heeft gevraagd."

Rikus Spithorst, van de Maatschappij voor Beter OV, heeft er ook geen goed woord voor over. "Bombardier zou moeten worden uitgesloten van nieuwe klussen. Het bedrijf op een zwarte lijst zetten mag niet, maar je zou wel een ‘witte lijst’ kunnen maken", stelt hij. Hij pleit ervoor dat de RET de tijdelijke businzet moet verhalen op Bombardier. Ook moeten ze extra bussen op hen gaan verhalen, meent hij:  "De bussen puilen uit".

De RET laat weten dat 'er bovenop zitten'. De directies van de RET en Bombardier hebben wekelijks contact. Ook is er een boeteclausule in het contract vastgelegd als de afspraken niet nagekomen worden.

Al eerder dit jaar is de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg (D66) afgetreden vanwege de forse vertraging bij de RandstadRail-verbinding Hoek van Holland - Rotterdam. Die verbinding had in september vorig jaar moeten gaan rijden, en werd 90 miljoen euro duurder.

Foto: Mennov1996
Een metro van de RET in Rotterdam
Foto: Mennov1996 (Wikipedia; Creative Commons)