NS en ProRail: Het spoor is bijna vol

Het wordt steeds moeilijker om de toenemende drukte op het Nederlandse spoor goed te verwerken. Dat zegt spoorbeheerder ProRail. Ook NS-topman Roger van Boxtel heeft een waarschuwing voor de komende jaren. “We lopen tegen de grenzen van het systeem”.

Tienminutentrein

NS en ProRail hebben tegelijkertijd de ambitie om het aantal treinen de komende jaren uit te breiden. Sinds dit jaar rijdt er elke tien minuten een intercity tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven. De bedoeling is dat per eind 2021 de tienminutentrein ook wordt ingevoerd tussen Schiphol, Utrecht en Nijmegen. Ook tussen Breda en Eindhoven moeten er in de toekomst (2024) meer intercity’s gaan rijden.

Opstelcapaciteit

De overheid heeft op aanbevelen van ProRail en NS geld vrij gemaakt voor het Programma Hoogfrequent Spoor. Maar niet alleen de ruimte om treinen te laten rijden is een probleem, maar ook om treinen te parkeren (opstelterrein). ProRail gaf eerder dit jaar al aan dat er weliswaar extra geld is vrij gekomen voor opstelsporen, maar dat dit mogelijk onvoldoende zal zijn.

HSL

In 2019 komen er overigens nauwelijks treinen bij. In april verdween er tussen Amsterdam en Rotterdam een intercity op het reguliere spoor. Per december komt er tussen beide sporen juist een trein bij op de hogesnelheidslijn. NS heeft moeite om op de HSL de reizigersgroei op te vangen. Het eerste halfjaar groeide het aantal treinreizigers in vergelijking met dezelfde periode in 2017 met bijvoorbeeld 19%. En ook in 2017 was er al sprake van een forse groei. Om de groei op te vangen worden treinen verlengd, en komt er op de HSL dus een trein bij.

Extra spoor weinig zin

ProRail heeft niet direct een oplossing op het voller wordende spoor. ProRail stelt tegenover de NOS dat een extra spoor weinig zin heeft en het ook lastig is om meer spoor aan te leggen, omdat er weinig ruimte meer is voor nieuw spoor. Volgens de spoorbeheerder dreigt binnen tien jaar een capaciteitsprobleem. Innovaties kunnen volgens ProRail de drukte op het spoor enigszins verlichten. Zo wordt de dienstregeling vanaf 2020 intern niet langer per minuut, maar per 6 seconden gepland. Voor reizigers blijft de planning op de minuut nauwkeurig.

Goederentreinen

Ook werkt ProRail aan een nieuw systeem om in te spelen op veranderingen in de planning. “Met de tool Time Table Redesign kunnen treinen eenvoudiger worden ingepland”, legt de spoorbeheerder uit tegenover de NOS. Dat is vooral handig voor goederenvervoer, omdat die ritten onvoorspelbaarder zijn. 96 procent van de geplande goederentreinen rijdt op een andere tijd of plek dan vooraf gedacht. Vaak wordt een goederentrein herpland naar een ander pad, bijvoorbeeld van een uur later. Treinpaden die voor goederentreinen zijn gereserveerd worden niet altijd gebruikt.

Dienstregeling 2019

ProRail verwacht in 2019 in totaal 2,2 miljoen ritten voor reizigerstreinen. Die zullen samen 165 miljoen kilometer afleggen. In 2004 lag het aantal treinkilometers door reizigerstreinen nog op 129 miljoen. De afgelopen 15 jaar is het aantal treinen dus met meer dan 20 procent toegenomen.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb

Bron: Treinreiziger