NMBS wil intercity WalloniŽ - Parijs

De Belgische spoorwegen (NMBS) starten per december twee maal per dag een intercity Namen (Namur) – Charleroi – Maubeuge. Deze zal aansluiting geven op de intercity van de Franse spoorwegen (SNCF) naar Parijs. Op termijn hoopt de NMBS tussen Wallonië en Parijs weer een rechtstreekse trein te kunnen gaan aanbieden.

Vanaf december gaan er vanuit Wallonië feitelijk vier treinen per dag rijden naar Frankrijk. Behalve twee treinen uit Namen, zullen er ook twee treinen Bergen (Mons) naar Frankrijk gaan rijden. Die treinen zullen in Aulnoye-Aymeries eindigen, en aldaar op dezelfde intercity naar Parijs aansluiting gaan geven. Voor de trein zullen vaste tarieven gelden en zal er geen reserveringsplicht zijn. Hoeveel een treinkaartje gaat kosten, durft een woordvoerder van de NMBS nog niet te zeggen.

Klassiek spoor

Tot 1997 werden verschillende Waalse steden rechtstreeks per klassiek spoor met Parijs verbonden. Deze verbindingen werden niet enkel vervangen door hogesnelheidsverbindingen vanuit Brussel en Luik, maar tevens door een Thalys-trein die Parijs, Bergen, Charleroi en Namen via de ‘dorsale wallonne’ direct met elkaar verbond. Deze laatste trein werd in 2015 opgeheven. Sindsdien moeten reizigers uit deze Waalse steden eerst naar Brussel of Lille reizen, om daar over te stappen op de hogesnelheidstrein. Daar komt per december van dit jaar verandering in. Voor de meeste Nederlanders zal de nieuwe verbinding overigens niet interessant zijn.

Rechtstreeks

In de eerste fase krijgen treinreizigers nog wel te maken met een overstap en duurt de reis nog een kwartier langer dan via Brussel. Maar in een volgende fase is het de bedoeling dat er vanuit Namen en Charleroi een directe trein komt naar Parijs. Dan zou de intercity zelfs even snel zijn. Wanneer de doorgaande trein weer een feit is, durft de NMBS niet te zeggen. "Het is onze ambitie, maar per wanneer kunnen we op dit moment nog niet zeggen. Dat hangt af van verdere studies en van de homologatie (toelating, red.) van het materieel", zegt NMBS woordvoerder Dimitri Temmerman. De verwachting is dat dit niet voor 2020 zal gebeuren.

I11-rijtuigen

Mocht Wallonië echt weer een rechtstreekse intercity krijgen met Parijs, dan willen de Belgische spoorwegen hiervoor I11-rijtuigen inzetten. “Dat is modern materieel dat geschikt is voor snelheden van 200 kilometer per uur”, legt Temmerman uit. “Maar”, vervolgt hij, “dit is wel nog onder voorbehoud van de maakbaarheid bij SNCF, in het bijzonder voor het binnenrijden van Paris Gare du Nord.” De treinen zijn in tussen 1995 en 1997 door Bombardier geleverd aan de NMBS

Oostende en Zwitserland

Op het moment dat de Thalys 'Dorsale Wallonne' werd geschrapt, werd ook de Vlaamse Thalys Oostende – Parijs geschrapt. De Belgische spoorwegen hebben geen concrete plannen om ook hier een alternatieve treinverbinding op te zetten. In het algemeen zegt het spoorbedrijf dat er geen concrete plannen zijn voor nieuwe verbindingen. In 2016 verloor België de directe treinen met Zwitserland, en dat blijft waarschijnlijk zo. "Het is niet uitgesloten dat we in de toekomst overwegen een directe treinverbinding met Zwitserland te plannen, maar met de huidige inzichten is dit niet mogelijk. Het ontbreekt aan geschikte infrastructuur, geschikt rollend materieel en een geïnteresseerde buitenlandse partner", aldus het spoorbedrijf. Bovendien zegt de NMBS dat er nu ook al een aanbod is, dankzij een aansluiting met Duitse ICE-treinen en Franse TGV-treinen.

Foto: Hakzelf (Flickr; Creative Commons)
Foto: Hakzelf (Flickr; Creative Commons)

Bron: Treinreiziger