ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen

ProRail start een meldpunt voor beroepschauffeurs waar zij eventuele obstakels die gevaar op kunnen leveren bij overwegen kunnen melden. In samenwerking met Nederlands bekendste vrachtwagenchauffeur Henk Wijngaard, ook wel bekend van de megahit ‘Met de vlam in de pijp’, start ProRail een campagne met als doel om de hulp van beroepschauffeurs in te schakelen.

Het gaat steeds vaker (bijna) mis met wegverkeer op spoorwegovergangen. In 2017 nam het aantal vertraagde treinen hierdoor toe naar maar liefst 5.978. In 2016 waren dit er 5.702. Een kwart van de incidenten wordt veroorzaakt door (bijna) aanrijdingen met vrachtwagens met veel schade als gevolg.

Gevaarlijke situaties met beroepschauffeurs op spoorwegovergangen kunnen namelijk door verschillende omstandigheden ontstaan. Zo kan een chauffeur zelf in de fout gaan, maar kunnen ook wegonduidelijkheid, verkeersopstoppingen of onhandig geplaatste objecten voor gevaar zorgen. In de laatste drie gevallen kan vertwijfeling toeslaan en kunnen vrachtwagens vast komen te staan op overwegen. Dit wil ProRail ten alle tijden voorkomen.

Meldpunt

Door de opening van het meldpunt zet ProRail de deur open om vanuit het perspectief van beroepschauffeurs (potentiële) gevaarlijke situaties te melden. Hierop gaat ProRail in gesprek met andere partijen, zoals wegbeheerder(s) of gemeente(n), om te bekijken wat er eventueel aangepast kan worden. Ze vragen daarom om gevaarlijke situaties bij een overweg te melden via superhenk@prorail.nl. Ook via hun website kunnen mensen in contact komen met ProRail.

Levensgevaarlijk en veel overlast

Wanneer een vrachtwagen vast komt te staan op een overweg, kunnen er levensgevaarlijke situaties ontstaan voor de inzittende(n) van de vrachtwagen, maar zeker ook voor de treinmachinist en treinpassagiers. Dat een vrachtwagen niet bestand is tegen een trein staat buiten kijf, maar ook een trein kan door de klap namelijk ontsporen. Daarnaast zorgt een aanrijding altijd voor enorme schade aan het spoor, overweginstallaties en de trein. Het treinverkeer kan hierdoor dan ook dagen stilliggen, omdat het spoor hersteld zal moeten worden.

Artikel gaat verder na de video

"Beste overweg is geen overweg"

Voor ProRail is de beste overweg géén overweg. "Ook vinden we spoorwegovergangen niet meer van deze tijd. Door heel Nederland ligt de prioriteit voor ons op het verwijderen of beveiligen van onbewaakte overwegen. Maar ook beveiligde overwegen worden geregeld vervangen door tunnels of bruggen."Helaas kunnen voglens de spoorbeherder niet alle overwegen worden gesaneerd, omdat dit op veel plaatsen een belangrijke oversteekplaats is voor de omgeving. "Ook hangt hier een flink prijskaartje aan vast, waar een gemeente of provincie in moet investeren.", vervolgt ProRail.

De bestaande overwegen worden al zorgvuldig gemonitord door ProRail om voor een zo laag mogelijk veiligheidsrisico te zorgen. Het ingestelde meldpunt zorgt ervoor dat zij het ook zien vanuit de ogen van de beroepschauffeurs, die voor hun werk dagelijks op de weg te vinden zijn.

Foto: Silver Spoon
Foto: Silver Spoon