Siemens wint aanbesteding levering Velaro treinen aan Turkije

De Turkse Spoorwegen zullen hun vloot hogesnelheidstreinen met nog eens tien stuks vergroten. Een aanbesteding uit januari van vorig jaar is afgelopen week officieel ondertekend door Siemens. Hiermee is de Duitse treinbouwer opnieuw verkozen om nieuwe treinen voor de Turkije te leveren.

De dynamisch gevormde hogesnelheidstrein die geleverd aan Turkije geleverd zal worden is de Velaro-D. Op het spoor is deze ook bekend als de ICE-4 voor de Deutsche Bahn en de e320 van de Eurostar.

Naast de levering van de treinen omvat het contract naast de levering ook het onderhoud en reiniging van de trein. Begin 2015 werd het derde contract voor 10 hogesnelheidstreinen door het Turkse aanbestedingscommissie geannuleerd wegens ontbrekende documenten, nadat een concurrent bezwaar had aangetekend tegen gunning van het contract. De nieuwe aanbesteding van januari 2017 gaf de Turkse vervoerder een nieuwe kans.

In de race van de aanbesteding deden uiteindelijk het Spaanse CAF, Duitse Siemens en Franse Alstom mee. Het winnende aanbod van Siemens bedroeg € 349 mln. met de Veloro-D trein. Net als het oorspronkelijke contract omvat de aanbesteding de treinen, hun onderhoud, reserveonderdelen en een rij-ervaringsimulator. Binnen 15 maanden moet de levering van de treinen zijn voltooid. Naar verwachting zullen de treinen vanaf 2020 in dienst worden gesteld voor het commerciële vervoer.

Omdat de levering van hogesnelheidstreinen over een langere duur vertraagd is vanwege de aanleg van nieuwe hogesnelheidslijnen, staat TCDD voor een tekort aan hogesnelheidstreinen. Om dit te verhelpen staat binnen enkele weken een aanbesteding voor 96 treinen gepland. De sets moeten binnen 6 jaar worden geleverd.

Technische gegevens

De trein zal per trein acht wagons bevatten, met een totale lengte van ongeveer 200 meter. Hiermee moeten er 516 personen in kunnen worden vervoerd. De snelheid van de trein ligt op een maximum van 300 kilometer per uur, waarmee het vermogen ligt op 8000 kW. De trein zal zelf op 25 kV wisselstroom  gaan rijden. Maar liefst vier tractiemotoren die onafhankelijk bediend kunnen worden kan de trein vooruitkomen.

De wielopstelling is Bo'Bo '+ 2'2' + Bo'Bo '+ 2'2' + 2'2 '+ Bo'Bo' + 2'2 '+ Bo'Bo'. Dit betekent dat 8 van de 16 draaistellen worden aangedreven.

Comfort

De treinen bieden drie reisklassen (Economy, First en Business Class) en een restaurant- en bistrogedeelte. Verder zijn de treinen uitgerust met communicatie- en entertainmentsystemen en een CCTV-systeem met binnen- en buitencamera's. Wifi in de trein is ook mogelijk. Ook is er sprake van een luchtdichte trein zodat de luchtdruk-kleppen in de trein vanzelf dicht zullen gaan zodra de trein de tunnel in rijdt. De warme temperaturen in Turkije zullen de treinreizigers zeker geen onaangename rit brengen. Een uitgebreid airconditioningsysteem met verwarming (HVAC) moet zorgen voor een heerlijk warmte comfort in de trein.

Foto: Siemens

Foto: Treinenweb
Foto boven: Siemens
Foto onder: Treinenweb