Consumentenorganisaties kritisch op NS Flex

NS wil in de loop van 2018 NS Flex introduceren. Met NS Flex kunnen reizigers maandelijks van abonnement switchen en achteraf betalen in het openbaar vervoer. Consumentenorganisaties verwelkomen weliswaar deze ontwikkeling, maar zijn kritisch op de manier waarop dit wordt ingevoerd.

Bij de huidige abonnementen geldt in de regel een minimumduur van een jaar. Bij NS Flex mag er maandelijks worden opgezegd. Daardoor krijgt de reiziger meer flexibiliteit. Daarvoor rekent NS wel een euro extra per maand. Zo kost Weekend Vrij in combinatie met NS Flex niet 33 euro per maand, maar 34 euro per maand. Consumentenorganisaties wijzen erop dat reizigers die achteraf willen betalen en niet maandelijks switchen straks 12 euro per jaar extra gaan betalen. De consumentenorganisaties vinden dat onzuiver. “U zou de extra kosten dan moeten verbinden aan een abonnementswijziging,” schrijft Rover-voorzitter Arriën Kruyt namens de consumentenorganisaties van het Locov.

Weekend Vrij zonder dalurenkorting

NS wil de introductie van NS Flex ook aangrijpen om aantal nieuwe abonnementen introduceren, zoals bijvoorbeeld Weekend Vrij zonder dalurenkorting doordeweeks. Dat zou 31 euro per maand moeten gaan kosten. Reizigersorganisaties zijn daar niet enthousiast over. “Deze abonnementsvariant geeft echter minder kortingsmogelijkheden dan Weekend Vrij. Dit is verwarrend. Wij verwachten dan ook dat dit vergissingen en klachten uitlokt. Wij adviseren u af te zien van introductie van een extra abonnementsvorm die minder kortingsmogelijkheden biedt dan het overeenkomstige bestaande abonnement. Het prijsverschil met de uitgebreidere variant is vrij beperkt, zodat wij eraan twijfelen of aan deze extra variant van NS Flex Weekend Vrij werkelijk behoefte bestaat.” Een andere nieuwe abonnementsvorm is Dal Voordeel Weekend, waarbij de reiziger alleen in het weekend 40% korting krijgt. Die nieuwe variant moet 2 euro per maand gaan kosten.

Voordeelurenkaart

De consumentenorganisaties wijzen er verder op dat de bijna 900.000 reizigers met een Voordeelurenabonnement straks niet kunnen overstappen op achteraf betalen. “De mogelijkheid bij NS Flex om abonnementen per maand te kunnen wijzigen of stopzetten past weliswaar niet bij het Voordeelurenabonnement, maar wij zien niet in waarom de specifieke voorwaarden van het Voordeelurenabonnement (niet nieuw verkrijgbaar, geen maandelijkse mutaties mogelijk) onverenigbaar zijn met achteraf betalen,” schrijft Kruyt.

Regionale abonnementen

In het Nationaal OV Beraad (NOVB) is in 2015 de Visie OV Betalen vastgesteld. De consumentenorganisaties vinden het voorstel van NS echter niet in lijn met deze visie. Dit omdat NS Flex bijvoorbeeld niet te combineren is met een abonnement voor bus, tram of metro. “Er zijn heel wat reizigers die gebruik maken van regionale abonnementen en ook regelmatig met NS reizen. Deze reizigers moeten ervoor oppassen dat zij niet voor NS Flex kiezen, tenzij zij voortaan met aparte OV-chipkaarten voor bus/tram/metro en trein willen gaan reizen. ”

Introductie NS Flex

De consumentenorganisaties vinden dat NS eerst tegemoet moet komen aan de belangrijkste bezwaren. Doet het spoorbedrijf dat niet, dan geven de organisaties een negatief advies op de introductie van NS Flex. NS Flex wordt sinds november al getest door een kleine groep bestaande klanten. In de eerste helft van dit jaar wordt de testgroep uitgebreid. Halverwege 2018 moet NS Flex beschikbaar worden voor iedereen.

Foto: Henk-Jan van der Klis
Foto: Henk-Jan van der Klis

Bron: Treinreiziger