Provincie Limburg geen voorstander van heractivatie IJzeren Rijn

De provincie Limburg ziet niks in de plannen van België om de IJzeren Rijn weer opnieuw in gebruik te nemen. Deze spoorlijn loopt van Antwerpen naar Mönchengladbach en is al vanaf 1991 buiten gebruik. Een deel van de lijn tussen Nederland en België is overigens wel weer actief. België zelf ziet echter een verbinding met Duitsland via Roermond en Venlo wel zitten.

De kosten voor de heractivering zullen 770 miljoen euro bedragen, blijkt uit een internationale studie die door de Vlaamse minister Ben Weijts (Mobiliteit) op de radio is uitgelegd. De Vlaamse regering wil nu overleggen met onder meer Nederland om tot een akkoord te komen voor het gebruik van deze spoorlijn. Het rapport meldt dat het rijden via Venlo de helft aan kosten scheelt vergekelen met de andere tracés.

"Kosten hoger dan baten"

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) sprak maandag nog uit dat in het nieuwe plan de kosten zes keer hoger zijn dan de verwachte baten, waarmee ze de uitspraak van de provincie verwerpt. Ook zouden het Samenwerkingsverband IJzeren Rijn Midden-Limburg en de provincie Limburg vinden dat de spoorlijn een inpact zou hebben op de natuur, milieu en de leefbaarheid.

"Ons standpunt ten aanzien van de IJzeren Rijn is al jaren helder: als regio zitten we niet te wachten op doorgaande goederentreinen door onze kernen, onze inwoners ondervinden alleen de lasten," zegt de Roermondse wethouder Raja Fick, voorzitter van het samenwerkingsverband. "Zo’n grote investering voor alleen maar doorgaande treinen door de stad is voor Venlo een no-go", reageerde wethouder Jos Teeuwen van de gemeente Venlo.

België is een voorstander van het reactiveren van de spoorlijn, echter Nederland houdt de boot af omdat deze vroegere spoorlijn nu door kwetsbare natuurgebiede loopt.

Foto: Pexels
Foto: Pexels