ProRail plaatst slimme camera's langs het spoor

In de strijd tegen overlast, vandalisme en vertragingen gaat ProRail delen van het spoor onder 24-uurs slim cameratoezicht plaatsen. Op basis van 'big data' worden de camera's op strategische plekken ingezet. Ze zijn tevens voorzien van slimme software die afwijkend, gevaarlijk en ongebruikelijke situaties op het spoor sneller en automatisch kunnen waarnemen.

Met de mobiele camera’s gaat ProRail spoorlopers, vandalen, suïcidalen, spoorboomduikers en andere onbevoegden rond het spoor registreren en waar mogelijk aanpakken. Vanuit de speciaal ingerichte meldkamer is er 24 uur per dag toezicht op diverse plekken op en langs het spoor. De camera's worden gevoed via zonne-energie, waardoor ze flexibel in te zetten zijn.

Camerabewaking

Op dit moment heeft ProRail meer dan 3.500 camera’s op het spoor en in de stations hangen. De beelden worden nu nog worden bekeken door medewerkers van de meldkamer. Wanneer zij iets vreemds constateren kan er worden ingegrepen. Straks kunnen de camera's deze waarnemingstaken overnemen. Daarmee vergroot de spoorbeheerder de pak-kans en kan er bij overlast snel en accuraat worden ingegrepen.

Ook houdt de camera het spoor in de gaten, en is het systeem aangeleerd hoe het spoor eruit ziet. Als dit afwijkend is, zoals een persoon die op het spoor loopt of een voorwerp welke het spoor blokkeert, dan registreert de camera dat en zet het direct de beelden door. Dit gebeurt zowel overdag als 's nachts.

Mocht de centralist automatisch de beelden doorkrijgen, dan kan deze de beelden bekijken en de nodige maatregelen treffen. Zo kan er dan de hulpdienst of incidentenbestrijder erop af worden gestuurd. Op 'spoorlopen' staat een boete van €140.

Meer maatregelen

De afgelopen jaren heeft de spoorbeheerder geïnvesteerd in extra hekwerk, struikelmatten en natuurlijke barrières zoals sloten en bebossing om het spoor nog beter af te sluiten tegen onbevoegden. Nederland heeft ruim 7.000 kilometer spoor. Het is niet mogelijk om dit geheel af te sluiten, want hulpdiensten en onderhoudsmonteurs moeten snel toegang kunnen hebben. De hekwerken worden ook ingezet tegen koperdiefstal en suïcides. Momenteel staat er ruim 2.300 kilometer aan hekwerk langs het spoor.

Archieffoto: Intel Free Press (Wikipedia; Creative Commons)
Archieffoto: Intel Free Press (Wikipedia; Creative Commons)

Bron: ProRail