Plaatsing spoorbrug Utrecht loopt vertraging op

Het plaatsen van de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in Utrecht heeft vertraging opgelopen. Vannacht had de brug via de pontons al de overkant moeten bereiken, maar ProRail meldde zondagochtend dat er een tegenvaller is, waarbij het waterpeil in het kanaal te laag is.

De waterstand in het kanaal is te laag en moet hoger komen liggen. Het ponton waarop de brug steunt, moet precies op 9 meter hoogte liggen. Op die manier kan de brug met precisiewerk tussen de twee andere boogbruggen worden ingelegd. De kop van de brug ligt al overigens al op een ponton, keurig in balans.

De stremming van het Amsterdam-Rijnkanaal voor de scheepvaart wordt verlengd tot 20.00 uur vandaag. Het is nog niet bekend waneer de brug de oversteek zal maken.

Extra spoorcapaciteit

De plaatsing van de nieuwe boogbrug is een onderdeel van de extra spoorcapaciteit rond Utrecht. In het najaar van 2018 zouden de vier sporen die er dan over het kanaal liggen, dan zes keer per uur een Sprinter moeten kunnen laten rijden.

Het duurt tot april 2018 voordat de eerste trein de brug kan gebruiken, vanaf dat moment zal de andere spoorbrug tijdelijk buiten dienst worden gesteld voor een opknapbeurt, waarbij de brug wat hoger komt te liggen, en waarbij de brug geluidsstiller wordt gemaakt, zodat treinen minder overlast zullen zorgen bij het passeren van de brug. In het najaar van 2018 zouden alle twee de bruggen in dienst moeten zijn.

  • Zie ook deze pagina met webcams om de actuele beelden van de brug te bekijken.

Foto: ProRail
Foto: ProRail