ICE wegens werkzaamheden over Betuweroute

In het weekend van 25 november zal er voor het eerst in de tienjarige geschiedenis van de Betuweroute een reizigerstrein over de goederenspoorlijn rijden. Wegens werkzaamheden wordt op die datum de ICE Amsterdam - Frankfurt / Basel omgeleid via de Betuweroute.

Op 25 en 26 november werkt ProRail aan het spoor, waardoor er geen treinen kunnen rijden tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen en tussen Utrecht Centraal – Rhenen. Om er toch voor te zorgen dat internationale treinreizigers geen hinder hebben van de werkzaamheden, wordt de ICE omgeleid via de Betuweroute. Dat is voor het eerst dat dit gebeurd, schrijft De Gelderlander.

Toelating ICE

Dat de Betuweroute nu pas als omleidingsroute voor de ICE wordt gebruikt, komt omdat reizigerstreinen in eerste instantie niet toegelaten waren op de spoorlijn. De inzet van de ICE op de Betuweroute is uitgebreid getest, ook de veiligheidsregio’s zijn erbij betrokken. Die hadden geen bezwaar tegen de omleiding. Doordat de trein nu omgeleid kan worden via de Betuweroute, blijft de extra reistijd beperkt tot een half uur en hoeven er geen stations worden overgeslagen. Het spannings- en beveiligingssysteem van de ICE was technisch al geschikt over de spoorlijn te rijden.

Omleiding

Binnenlandse treinen worden niet omgeleid via dit spoor, omdat zij niet de technische mogelijkheid beschikken om ver het goederenspoor te rijden. Zo is er een afwijkend voltage van 25 kilovolt aanwezig op het spoor, en wordt er enkel ECTS gebruikt als beveiligingssysteem.

De ICE, die ongeveer 7x per dag rijdt, is ook toegankelijk voor binnenlandse reizigers. Binnenlandse reizigers moeten echter wel een toeslag betalen (2,40 euro per enkele reis) tenzij zij een abonnement bij de NS hebben. Omdat veel internationale reizigers een zitplek reserveren, is het aantal zitplaatsen beperkt. Binnenlandse reizigers kunnen vanuit Amsterdam gezien even snel omreizen via Amersfoort naar Arnhem en verder.

Aangepaste dienstregeling

De ICE heeft vanwege de werkzaamheden een aangepaste dienstregeling. Vanuit Amsterdam rijdt de trein via de normale route naar Utrecht. Daarna gaat de trein niet richting Ede-Wageningen, maar richting Meteren bij Geldermalsen. Bij Meteren kan de ICE vervolgens de Betuweroute oprijden. Bij Elst verlaat de ICE weer de Betuweroute, om vervolgens vanaf Arnhem de normale route weer te vervolgen.

Foto: Clicgauche
Foto: Clicgauche

Bron: Treinreiziger