Nedersaksen tekent contract voor waterstoftreinen

De Duitse deelstaat Nedersaksen gaat als eerste ter wereld dieseltreinen vervangen door waterstoftreinen. De regio heeft vandaag officieel een contract getekend voor de aankoop van 14 waterstoftreinen die de dieseltreinen moet vervangen. De nieuwe treinen zullen worden geleverd door de Franse treinbouwer Alstom.

De nieuwe treinen moeten vanaf december 2021 worden ingezet. Ze zullen dan reizigers gaan vervoeren tussen Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude. De treinen vervangen de dieseltreinen van de vervoersautoriteit Elbe-Weser-Verkehrsbetriebe (EVB). De waterstofvoorziening van de treinen vindt plaats bij een eigen vulstation. De Coradia iLint, zoals Alstom de waterstoftrein noemt, kan met de inhoud van één tank een afstand tot 1000 kilometer afleggen en heeft een topsnelheid van 140 km/u.

Alstom gaat de treinen niet alleen bouwen, maar heeft ook een onderhoudscontract getekend voor een periode van dertig jaar. Alstom presenteerde vorig jaar tijdens Innotrans al de eerste waterstoftrein. Het gaat om een prototype. Dit prototype zal samen met een tweede voertuig bij wijze van pilot in het voorjaar van 2018 in gebruik worden genomen op het spoorwegnet van de EVB in de Duitse deelstaat.

De order komt tot stand met subsidie van de Duitse verkeersminister Olaf Lies. Volgens hem is er vanaf nu echt een alternatief beschikbaar voor de dieseltrein. "Wij subsidiëren innovatieve technologieën en leveren een aanzienlijke bijdrage aan de energierevolutie in de vervoerssector. Het doet mij genoegen dat Alstom de treinen in Nedersaksen gaat produceren en zo de productielocatie in Salzgitter versterkt" aldus de Duitse verkeersminister.

Nederland

Ook in Nederland moeten er proeven gaan plaatsvinden met een waterstoftrein. Het spoortraject Leeuwarden-Groningen zal volgend jaar mogelijk gebruikt worden voor proefritten met deze trein. Het is de eerste keer dat dit in Nederland gebeurt.

Voor Nederland staan er geen bestellingen open voor deze trein, maar zal er dus wel eerst getest gaan worden. Gezien Alstom de eerste bouwer is die hiermee experimenteert, lijkt het aannemelijk dat Alstom de proef zal gaan leiden in samenwerking met ProRail.

Foto: Treinenweb
De waterstof-trein 'iLint' op de InnoTrans-beurs in Berlijn.
Foto: Treinenweb

Bron: Treinreiziger