Stadler presenteert FLIRT voor Hongarije en Noorwegen

Tijdens de TRAKO 2017 beurs in Polen presenteert Stadler haar nieuwste modellen die zijn gebouwd in de Stadlerfabriek in Siedlce voor de Hongaarse exploitant GYSEV en het Noorse NSB. Ook de Solaris Tram voor het Duitse Leipzich die in samenwerking met Stadler en Solaris is gebouwd zal ook aanwezig zijn op de beurs.

De beurs voor de spoorwegindustrie is vandaag van start gegaan en duurt tot en met 29 september. De expositie vindt plaats in het Poolse Gdańsk, en biedt 30.000 m2 aan expositieruimte, 1.000 meter aan spoor om rollend materieel te tonen, 700 exposanten uit 25 verschillende landen.

Hongaarse FLIRT voor GYSEV

De Hongaarse regionale spoorvervoerder GYSEV bestelde in september 2016 tien stuks van de vier-delige FLIRT-treinen voor regionaal vervoer. De eerste treinen worden in 2018 in gebruik genomen. GYSEV heeft al 10 elektrische locomotieven van Stadler tussen 2013 en 2015 besteld, en met deze bestelling wordt de vloot uitgebreid naar 20 FLIRT-treinen. Deze treinen voldoende aan alle nieuwste eisen en de Europese en wettelijke normen. Een bijzonder belangrijk ontwikkelingsdoel voor de Stadler-ingenieurs was het realiseren van een laag energieverbruik. Deze FLIRT biedt multifunctionele ruimtes in de trein, die een snelle doorstroom van passagiers mogelijk maken. Ook biedt deze trein, net als alle andere FLIRT-treinen, een gelijkvloerse instap voor mensen met bijvoorbeeld een rolstoel of een kinderwagen.

De voertuigen zijn uitgerust met alle moderne gemakken: airconditioning, camerasysteem, WIFI, stopcontacten en typische vis-à-vis zitplaatsen.

FLIRT voor de NSB van de Noorse Staatspoorwegen

De NSB heeft 107 vijf-delige elektrische FLIRT-treinen bij Stadler besteld. Van deze 107 treinen worden 71 treinen gebruikt voor het S-Bahn transport in het groter Oslo gebied. Ze zijn speciaal geconfigureerd voor reistijden tot 90 minuten. De overige 36 treinstellen reizen in het zuiden van Noorwegen en zijn speciaal ontworpen voor langere reistijden en bieden daarvoor meer comfort. De treinen zijn goedgekeurd voor een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur en speciaal aangepast aan de ernstige winteromstandigheden in Noorwegen., hierbij moet worden gedacht aan een aangepaste klimaatbeheersing en isolatie. Bij de ontwikkeling van de bewezen FLIRT-familie riepen de ingenieurs van NSB zich op het reiscomfort voor gezinnen, senioren en personen met beperkte mobiliteit.

 
Links: De FLIRT van de Hongaarse GySEV
Rechts: De FLIRT voor de NSB
Foto's: Stadler