Fyra V250 treinstellen definitief naar Trenitalia

Het Italiaanse Trenitalia heeft afgelopen 4 augustus definitief zeventien gebouwde V250 treinstellen overgenomen van Hitachi Rail die voorheen bekend stond onder AnsaldoBreda. In totaal zijn er 19 treinstellen gebouwd die voorheen bedoeld waren voor inzet bij de Nederlandse Spoorwegen en de NMBS.

De zeventien stellen zullen worden gebruikt door Trenitalia voor Frecciargento-diensten op hoge snelheid tussen Puglia en Rome / Napels. Twee stellen zullen worden gebruikt als pluk-stel waar onderdelen uit kunnen worden gehaald voor onderhoud en reparatie van de rijvaardige treinen.

Het contract welke zonder openbare aanbesteding is getekend biedt uitgebreide onderhoud voor 5 jaar, welke nogeens te verlengen is met 5 jaar.

Ter gelegenheid van Expo Ferroviaria 2017, welke in begin oktober in Milaan zal worden gehouden, zal het eerste stel worden gepresenteerd in een nieuwe kleurstelling en met een definitief vernieuwd interieur.

Geschiedenis

De eerste treinstellen zijn in 2009 de grens overgekomen voor toelating, en test- en proefritten. Uiteindelijk werd na lange periode van testen en personeel opleiden op 29 juli 2012 de eerste proefrit gereden met reizigers. In december van dat jaar kwam de trein officieel in de reizigersdienst, maar vanwege de vele problemen en grote schade aan enkele treinen vanwege het winterweer strandde de inzet van deze snelle hogesnelheids-intercities. Uiteindelijk werd de trein officieel door de inspecties van Nederland en België aan de ketting gelegd en werd er een rijverbod afgekondigd.

Na een juridische strijd van NS en NMBS tegen Ansaldobreda werden de treinen uiteindelijk na een compromis begin september 2014 definitief weer teruggestuurd naar de fabrikant, die ze weer te koop zette. Na enkele geinteresseerden werd het Italiaanse vervoersbedrijf Treinitalia de uiteindelijke koper van de treinstellen.

Foto: Smiley.toerist (Wikipedia; Creative Commons)
Foto: Smiley.toerist (Wikipedia; Creative Commons)