"NS laat treinen zonder conducteur rijden: veiligheid in het geding"

De Nederlandse Spoorwegen zou enkele treinen zonder conducteur laten rijden. Hierover zou een conflict zijn ontstaan tussen de vakbonden en de NS. Dat schrijft het Algemeen Dagblad afgelopen vrijdag.

Volgens de NS moet het kunnen dat er sporadisch geen conducteur meerijdt op de trein, als de dienstdoende conducteur bijvoorbeeld te laat of ziek is. De vakbonden noemen dit idee onveilig omdat de conducteur officieel de enige op de trein is die een verplichte cursus BHV heeft gedaan, om EHBO te kunnen verlenen in noodgevallen.

Een machinist, die anoniem wil blijven, meldt zijn angst tegenover de krant: "Stel je voor dat je wegrijdt met een trein met 600 mensen en een inzittende krijgt een hartaanval. Wat dan? Dan staan ze op mijn deur te bonken."

NS: "99,3 procent altijd een conducteur aanwezig"

De NS laat weten dat bij 99,3 procent van alle treinritten altijd een conducteur aan boord is. Het zou dus om ongeveeer 35 treinen per dag gaan waarbij er geen conducteur aanwezig is bij het eerste vertrek van de trein. Op een volgend station zou er een vervangende conducteur de trein in stappen.

Volgens onafhankelijk onderzoek door FNV Spoor zouden treinen alleen bij hoge uitzondering zonder conducteur moeten rijden. Vakbond VVMC sluit zich hierbij aan. Om tot een eenduidig antwoord op het vraagstuk te komen, laten de NS en het FNV een onafhankelijk onderzoek doen naar de regels rondom het verplicht rijden met conducteur.

Foto: Rob Dammers
Foto: Rob Dammers

Bron: RTV N-H