Studenten betalen miljoenen bij te laat stopzetten reisproduct

Studenten hebben de afgelopen drie jaar bijna 140 miljoen euro aan boetes moeten betalen omdat ze hun gratis ov-kaart te laat hebben stopgezet. Dit is gebleken uit een onderzoek van het televisieprogramma Kassa op basis van cijfers van DUO, het bedrijf welke de studiefinanciering in beheer heeft.

Studenten met een studenten-reisproduct hebben tijdens het volgen van een studie recht op een zogeheten 'week- of weekendkaart', waarmee ze of in het weekend of doordeweeks gratis kunnen reizen en op andere momenten korting krijgen in het openbaar vervoer. Op het moment dat ze met de opleiding stoppen moeten ze zelf actie ondernemen om tijdig het gratis reisproduct weer van hun kaart te verwijderen. Gebeurt dit niet, dan dienen ze een boete te betalen over de periode waarin het product onrechtmatig gebruikt wordt.

Van de 140 miljoen euro aan geïnde boetes die de studenten in de afgelopen drie jaar moesten betalen omdat ze dit product te laat verwijderden, ging 93,6 miljoen euro naar de ov-bedrijven. De rest ging naar DUO. Gemiddeld hebben 170.000 studenten een boete van 800 euro moeten betalen.

"Bezwaar tegen boete"

Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) geeft al jarenlang aan dat ze bezwaar hebben tegen de boete. ''Het is onbegrijpelijk dat de ov-kaart nog steeds niet automatisch kan worden stopgezet als hij afloopt. Elk poortje op het station blijft dicht als je te weinig saldo hebt, maar een ov-kaart waarvan de afloopdatum van tevoren bekend is, kan niet vanzelf aflopen'', zegt ISO-voorzitter Jan Sinnige.

''We weten dat maximaal 10 procent van de studenten die de ov-kaart moeten stopzetten bewust misbruik maakt van zijn reisrecht. Met deze boete wordt met een kanon op een mug geschoten en is totaal disproportioneel. Zeker nu blijkt dat DUO er ook nog eens geld aan overhoudt. Studenten moeten zo snel mogelijk weten waar dat geld gebleven is.''

Volgens een woordvoerster van DUO zouden ze er zelf geen geld aan over houden. ''DUO int alleen het geld voor de ov-bedrijven en draagt alles af. We zijn een overheidsinstelling die onder het ministerie van OCW valt en de regels naleeft.''

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb