OV loket: Reizigers hebben nog last bij overgang concessie

Eind vorig jaar kregen verschillende regio’s een nieuwe vervoerder. De overgang van het ene naar het andere vervoersbedrijf verloopt niet soepel genoeg. Dat is de conclusie van het OV-loket.

Het OV loket kreeg vooral veel klachten uit de provincies Utrecht (waar Syntus het vervoer overnam van Connexxion) en Limburg (waar Arriva de plaats innam van Veolia). Volgens het OV loket moet er bij zulke concessiewijzigingen beter gelet moet worden op de consequenties voor de reizigers. “Dit betreft niet alleen veranderingen in de dienstregeling” zegt een woordvoerder. “Juist bij concessiewijzigingen komt soms pijnlijk aan het licht dat OV-bedrijven verschillende procedures hanteren en diverse abonnementsvormen op de markt brengen. De reiziger wordt daar de dupe van en snapt bijvoorbeeld niet waarom er voor dezelfde vervoersprestatie nu ineens veel meer betaald moet worden.

Ook bij kaartautomaten worden reizigers soms geconfronteerd met het feit dat de nieuwe vervoerder een bepaalde service niet meer aanbied.  Als voorbeeld noemt het OV loket dat landelijk geldende kortingsproducten van NS (bijvoorbeeld de samenreiskorting) opeens niet meer verkrijgbaar zijn in een gebied dat door Arriva is overgenomen. “Het lijkt ons een probleem dat men tevoren had kunnen zien aankomen en oplossen.”

Het OV loket registreert klachten van reizigers en kiest soms voor bemiddeling als OV-gebruikers een probleem hebben met hun vervoerder. In de laatste drie maanden van vorig jaar kwamen veel klachten binnen over de in december sterk gewijzigde dienstregeling van NS en over veranderingen in het stads- en streekvervoer in regio’s waar een ander OV-bedrijf het vervoer is gaan verzorgen.

Foto: Bert Hollander
Foto: Bert Hollander

Bron: Treinreiziger