Italiaanse spoorwegen tonen interesse in V250 Fyra

De Italiaanse spoorwegen hebben bij Finmeccanica aangegeven dat ze interesse hebben in de door de NS en NMBS afgedankte Fyra V250 treinstellen. Dit is bekend gemaakt door de gespecialiseerde website Ferrovie.it. Ze zouden weer gaan moeten rijden op een een HSL-traject.

Van de zestien Fyra-treinen die NS had besteld, waren er eind 2012 negen van in dienst. Na een maand rijden met vertragingen en problemen bleek een los geraakte bodemplaat het topje van de ijsberg voor de vervoersbedrijven, waarna alle treinen door zowel de NS als de Belgische NMBS uit de dienst werden gehaald.

Na een juridische strijd is in maart 2014 afgesproken dat de fabrikant, AnsaldoBreda, de treinen zou terugnemen. Tussen september en december 2014 gingen alle stellen weer terug naar bouwer AnsaldoBreda.

Overname Ansaldobreda

AnsaldoBreda is in november vorig jaar door moederbedrijf Finmeccanica verkocht aan Hitachi Rail. Maar de Fyra V250 treinstellen die na terugkeer in Italië door de ingenieurs van AnsaldoBreda zijn aangepast, zijn eigendom gebleven van Finmeccanica. Zij zijn een tijd lang op zoek geweest voor een nieuwe koper. Eerdere suggesties dat de Turkse spoorwegen interesse in de treinstellen hadden bleken uiteindelijk voorbarig.

Proefritten

De treinstellen hebben sinds hun terugkomst in Italië niet allemaal stilgestaan. Met enkele stellen zijn diverse proefritten gereden tussen Milaan en Turijn. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ze op de hogesnelheidstrajecten van zowel de staatsspoorwegen (FS) als de particuliere concurrent Nuovo Trasporto Viaggiatori gaan rijden.

Op een aantal trajecten, zoals Roma-Napels, liggen de snelheden rond 300 kilometer per uur of hoger. Maar FS zet ook treinen in die niet boven de 250 km komen, welke ook de maximumsnelheid is van de V250 Fyra. De naam Fyra zal overigens niet meer gebruikt worden voor de treinen.

Foto: Arnold de Vries
De V250 tijdens proefritten in Nederland na zijn aankomst in 2009
Foto: Arnold de Vries

Bron: NRC