ProRail ziet spoorboekloos rijden wel zitten

De komende periode moet de spoorsector een besluit nemen over het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). "Ga er maar vanuit dat het doorgaat" zo vertelde ProRail topman Pier Eringa op de Dag van de Rail.

Het is al jaren de ambitie van de spoorsector om in de spits zes intercity's per uur te laten rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. Tussen Utrecht en Geldermalsen moeten er bovendien zes Sprinters per uur gaan rijden. Bert Klerk, de eerdere topman van ProRail, was in 2008 enthousiast en beloofde dat die treinen er al in 2010 zouden komen.

Na herhaaldelijke aanpassingen in de planning, staat het spoorboekloos rijden op de A2-corridor nu op de agenda voor het spoorboekje 2018. De afgelopen periode waren er echter voortekenen dat er opnieuw uitstel zou komen. Zo liet Eringa zich eerder kritisch uit over PHS en bleek begin dit jaar dat er nog meer aanpassingen nodig waren dan eerder gemeld.

Eringa denkt nu dat spoorboekloos rijden op de A2-corridor mogelijk moet zijn. "Ga er maar vanuit dat het doorgaat" stelde de topman. Hij reageerde daarmee op Maurice Unck, directeur communicatie & strategie bij NS, die eerder op de Dag van de Rail aangaf nog niet te willen vooruitlopen op de besluitvorming.

Dat Eringa positief is over spoorboekloos rijden, wil nog niet zeggen dat het er ook per dienstregeling 2018 komt. Uiteindelijk beslist NS welke dienstregeling er aangevraagd wordt, maar NS kan spoorboekloos rijden alleen aanvragen als de capaciteit het op het spoor toelaat.


Pier Eringa, topman ProRail
Foto: Treinenweb

Bron: Treinreiziger