NS begonnen met ombouw Sprinters met meer 2e klas stoelen

De NS is begonnen met het uitbreiden van het aantal tweedeklas-zitplaatsen in de zesdelige SLT-sprinters. Tijdens de ombouwbeurt worden alle rode eersteklas stoelen uit het middelgedeelte vervangen door blauwe uit de tweede klas. De eerste omgebouwde trein is vanaf vandaag de dienst in gegaan.

Volgens de NS was de verhouding tussen de eerste- en tweedeklascoupés in de zes-delige SLT-sprinters niet goed. "Er is meer vraag naar zitplaatsen in de tweedeklas, terwijl de eersteklas nu vaak leeg is", zegt een monteur van het spoorbedrijf. In de trein zal verhouding van de eerste klas nu gelijk zijn met die van de vier-delige stellen.

Om de toenemende drukte in de trein te verminderen heeft de NS aan het eind van vorig jaar laten weten diverse maatregelen te treffen. Hiervan was de ombouw van de eerste-klas coupé naar de tweede klas er één, waarbij er 1.000 extra 2e klas zitplaatsen bijkomen. Ook heeft de NS maatregelen genomen om de oude Mat'64 treinen langer in dienst te houden en om niet-noodzakelijk onderhoud en revisies uit te stellen.

Volgens NS is de ombouw van de eerste klas naar de tweede klas, één de eerste zichtbare maatregelen die het spoorbedrijf neemt om de grootste hinder van te drukke treinen voor de reiziger te beperken.

Aan het eind van dit jaar komen er 59 nieuwe sprinters op de baan. En vanaf augustus komen er 9 opgeknapte dubbeldekstreinen extra in dienst.