Recordaantal klachten drukke treinen

Treinreizigers klagen de laatste maanden steeds meer over overvolle treinen. Volgens reizigersorganisatie Rover zijn er de laaste maand een recordaantal van 3600 klachten binnengekomen. De NS erkent het probleem maar kan op korte termijn geen oplossing bieden.

De meeste klachten komen van vanaf de trajecten tussen Utrecht, Woerden, Hilversum en Amsterdam, en zullen alleen maar toenemen komend jaar. Doordat de Nederlandse Spoorwegen vanaf medio december 41 stuks Mat'64 treinen vanwege de ouderdom aan de kant zet, zal er een aanzienlijk tekort aan materieel ontstaan. De NS heeft al laten weten dat het te duur is om deze treinen op de baan te houden. Er zouden hiermee zo'n 5.000 zitplaatsen verdwijnen.

Staatsecretaris Dijksma waarschuwde er in de Tweede Kamer er al voor: "Het capaciteitstekort volgend jaar wordt ellendig. Het wordt een grote zorg. Ik geef alvast maar een waarschuwing."

VVMC: 'Mensen worden boos'

Volgens spoorvakbond VVMC is de situatie inmiddels al zo nijpend dat overvolle treinen tot meer agressie naar de conducteur leiden, terwijl die er ook machteloos voor staat. "Mensen worden boos en irriteren zich als ze weer als haringen in een ton op een balkon staan. Wat als er iets gebeurt? De conducteur kan nergens bij komen,'' zegt bestuurder Wim Eilert. Hij hoop dat er snel een oplossing komt.

De NS erkent dat het heel druk is. "Volgens ons voor de helft het gevolg van storingen. Dan valt er een trein uit en iedereen wil in de volgende trein,'' zegt voorlichter Edwin van Scherrenburg.

Nieuw materieel

Gezien er nog geen licht aan het einde van de tunnel is, is de NS al wel bezig om te voldoen naar de behoefte van materieel. Zo zal er vanaf het najaar een aantal oude dubbeldekstreinen (DDM-1) weer terugkeren op het spoor, en zullen volgend jaar december ruim 58 nieuwe nieuwe sprintertreinen door de NS worden ingezet, die bij de Zwitserse gerennomeerde treinfabrikant Stadler zijn besteld.

Ook zullen er in 2018 nog eens 118 nieuwe sprintertreinstellen erbij komen, die bij de Spaanse CAF worden gefabriceerd.

'Alles uit de kast'

Staatssecretaris Dijksma heeft de NS de opdracht gegeven een ’alles-uit-de-kast-scenario’ uit te werken en ’creatief te gaan nadenken’ over remedies. Volgens de PvdA-bewindsvrouw is het spoorbedrijf daar nu mee aan de slag. Ook overweegt de NS over het openstellen van de eerste klas in de spits. Tot nu toe moet de conducteur erover beslissen of reizigers met een tweede klas vervoersbewijs in de eerste klas te mogen laten reizen.

CDA-kamerlid Martijn van Helvert vindt het plan 'zeker iets om mee te nemen'. Ook hij geeft aan last van de drukte te hebben. "Als ik niet om 6.10 uur de trein richting Randstad neem, moet ik vanaf Eindhoven staan.''