Geen extra toezicht door inspectie meer voor NS en ProRail

De NS en ProRail staan niet meer onder verscherpt toezicht van de de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Deze toezicht was nodig nadat er in 2012 een sprintertrein en een intercity op elkaar waren gebotst nabij het Westerpark in Amsterdam.

Kort voordat de botsing plaatsvond reden de twee treinen op hetzelfde spoor. Vanwege werkzaamheden was er geen mogelijkheid om over twee gescheiden sporen te rijden. Niemand merkte op dat een sprinter een rood sein passeerde, waardoor deze trein ter hoogte van het Westerpark frontaal op de intercity inreed.

De inspectie is van mening dat beide organisaties maatregelen genomen. Ook zijn de aanbevelingen goed opgevolgd waarbij ongelukken zullen worden voorkomen.

Bij de botsing raakten tientallen mensen gewond, van wie 42 ernstig. Een 68-jarige vrouw overleed aan haar verwondingen. Het was de eerste keer sinds 20 jaar dat er een overledene te betreuren was als reiziger bij een treinongeluk.

Advies

Na het ongeluk heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid advies gegeven, waaronder een betere 'conflictvrije' planning van de dienstregeling, betere planning van spoorbaangebruik bij werkzaamheden en buitendienststellingen van het spoor en verbeterde waarschuwingssystemen. Hieraan hebben zowel ProRail als de NS mee in samengewerkt en dit advies doorgevoerd.

  • In deze animatievideo wordt duidelijk gemaakt wat er precies gebeurd is.


Foto: Floris Looijesteijn