ProRail: 'Spoorproblemen rond Schiphol volgend jaar opgelost'

Spoorbeheerder ProRail belooft dat de spoorproblemen rondom Schiphol Airport volgend jaar zullen zijn opgelost. Dat zei regiodirecteur Cees de Vries van spoorbeheerder ProRail woensdag tegenover AT5.

Het sporennetwerk rondom Schiphol staat nu bekend als een zwak spoorwegnetwerk waar zich erg vaak vertragingen voor doen of brandmeldingen de tunnel teisteren, met uitvallende treinen tot gevolg.

De Vries belooft dat Prorail het komend jaar de problemen echt gaat aanpakken. "Wij willen dat het topklasse wordt rond Schiphol", stelt hij. "Vanwege het economische belang. En omdat storingen rond Schiphol een olievlekwerking hebben op de dienstregeling in de hele Randstad."

Maatregelen

In oktober van dit jaar liet ProRail al weten dat er extra ruimte zal worden gecreërd op de perrons van Schiphol. Ook de Schinkelspoorbrug in de nabijheid van het station wordt aangepakt, deze zou niet altijd even goed sluiten en kampt regelmatig met storingen. Verder zal ook het incidententeam dat storingen op Schiphol moet verhelpen, worden versterkt.

Tachtig procent van de vertragingen in de Schipholtunnel heeft een oorzaak die buiten de tunnel zelf ligt. Het gaat dan bijvoorbeeld om technische storingen aan kapotte treinen, defecte spoorbruggen, zwanen op het spoor of uitval van treinen door koperdiefstallen.

'Topprioriteit'

Prorail noemt een goede bereikbaarheid van Schiphol een "topprioriteit". Dagelijks stappen er gemiddeld 87.000 reizigers in, over of uit. Per uur rijden er 48 treinen in beide richtingen, en dit zal de komende jaren oplopen waarbij het station van de luchthaven behoorlijk uit zijn jasje aan het groeien is.

Inmiddels is de spoorbeheerder intensief in overleg met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de gemeenten Haarlemmermeer en Amsterdam en de Veiligheidsregio om maatregelen te nemen tegen de storingen en vertragingen.

Ook de Amsterdamse gemeenteraad heeft afgelopen dinsdagavond vergaderd over de aanhoudende spoorellende rond Schiphol. Veel Amsterdammers en toeristen zouden hinder opleveren bij het bezoeken van de hoofdstad. Tijdens de sessie heeft commercieel directeur Maarten de Groof van Schiphol voorgesteld om de Noord-Zuidlijn, de metroverbinding die naar verwachting vanaf 2017 Amsterdam Noord met station Zuid verbindt, door te trekken naar Schiphol.

Station Schiphol moet op de schop
Station Schiphol
Foto: Shirley de Jong