Nederland mag spoor onderhands blijven gunnen aan NS

Uit een akkoord tussen staatssecretaris Mansveld en de Europese Commissie is voortgekomen dat Nederland in de toekomst niet verplicht wordt het Nederlandse spoor aan te besteden. Hiermee blijft Nederland 'baas op eigen spoor'.

Tot nu toe heeft Nederland altijd het hoofdrailnet onderhands gegund aan NS. De concessie is vanaf begin dit jaar in gegaan en eindigt op 2025. Eerder wou het Vierde Spoorpakket van Europa een aanbesteding van het spoor verplicht maken, waarbij het spoor verder opgeknipt zou kunnen worden tot regionale concessies. De onderhandse vergunning van afgelopen donderdag zorgt ervoor dat Nederlands ook tot 2025 nog het hoofdrailnet waarop de NS nu rijdt nog onderhands kan blijven gunnen.

Het akkoord is wel in strijd met de wens van de Europese Commissie, die graag uitsluitend openbare aanbestedingen ziet. 

'Niet opengebroken'

Mansveld is trots dat er geen contractuele aanpassing met de NS plaats hoeft te vinden. "Hiermee houden we de ruimte om zelf te beslissen wie met reizigerstreinen op het Nederlandse spoor mag rijden.''

Niet alleen Nederland, maar ook andere lidstaten van de Europese Unie behouden tot 2025 de mogelijkheid om onderhands te gunnen. Tegenover staat wel dat de vervoersbedrijven duidelijke afspraken hebben gemaakt over de prestaties. Daarmee zou het reizigersvervoer elk jaar moeten verbeteren. het is nog niet duidelijk hoe de Europese Commissie de concessies wil laten vormen na 2025.

Het Europees Parlement gaat zich nu over het akkoord van Mansveld buigen.

"Nederland mag spoor onderhands blijven gunnen aan NS"