HSL-lijn kampt met betonrot

De betonconstructie van de HSL-lijn zal op diverse plaatsen zeker niet de technische levensduur van 100 jaar halen. Zonder maatregelen zal na 20 tot 40 jaar vanaf nu de bewapening van het beton bloot komen te liggen.

Er is nu slechts een beperkt onderzoek gedaan. "Een onderzoek naar de betonkwaliteit van de gehele HSL-Zuid is in voorbereiding. Dit gaat 1,5 tot 2 jaar duren en zal inzicht geven in de totale omvang van de problematiek en de maatregelen die getroffen moeten worden" schrijft staatssecretaris Mansveld aan de Tweede Kamer.

De betonkwaliteit van de HSL-Zuid blijkt op diverse punten niet te voldoen. Het onderzoek richt zich vooral op de kwaliteit van het beton bij de Tunnel Rotterdam-Noordrand (TRN), maar ook op andere plekken blijken er problemen te zijn. Zo zijn er vijf andere objecten onderzocht, waarbij op vier plekken de kwaliteit van het beton niet blijkt te voldoen. "Bij drie objecten lijkt de problematiek op het eerste gezicht ernstiger te zijn dan bij TRN".

En de kwaliteit van het beton bij de onderzochte Rotterdamse tunnel zijn de uitkomsten al alarmerend slecht. Zo zijn er 20 proefstukken waarbij de verwachting is dat de bewapaning na 20 tot 40 jaar (vanaf nu) bloot komt te liggen. "Hier zal zeker de technische levensduur van 100 jaar niet behaald worden omdat het corrosieproces zonder ingrijpen genoeg wapeningstaal oppervlakte heeft weg gecorrodeerd dat de constructie zal bezwijken" schrijven de onderzoekers.

De onderbouw van de HSL-Zuid is door zes aannemers aangelegd. Zij hebben na de oplevering in het algemeen vijf jaar garantie verstrekt, maar aangezien de verschillende trajecten al tussen 2004 en 2007 zijn opgeleverd is de algemene garantie dus al verlopen. Maar het ministerie hoopt bij vier van de zes aannemers mogelijk nog een beroep te kunnen doen op specifieke garantiebepalingen. "In de contracten is bepaald dat een beroep op garantie kan worden gedaan indien er sprake is van schade aan de constructie ten gevolge van aantastingsmechanismen, zoals vorst en corrosie" schrijft Mansveld.


De HSL-lijn bij Zoetermeer
Foto: Wikipedia

Bron: Treinreiziger