Verlengde treinen moeten drukte Vechtdallijn opvangen

Vanaf vrijdag 4 september rijden drie verlengde treinen op de Vechtdallijnen tussen Zwolle en Emmen. Reizigersvereniging Rover zegt erg blij te zijn dat de verlengde treinen eerder dan verwacht in gebruik worden genomen.

In het Meldpunt Volle Treinen van Rover is Arriva na NS de meest beklaagde vervoerder, onder meer omdat de Vechtdallijn in de spits veel overvolle treinen telt. De lijn dreigde hiermee aan haar eigen succes ten onder te gaan. Vanaf vandaag is de kans op een zitplaats in de spits echter beduidend toegenomen dankzij 165 extra stoelen. Oorspronkelijk waren de drie extra treinstellen voor 2016 gepland.

Vechtdallijn

Onder de vlag van Arriva is de Vechtdallijn fors in populariteit toegenomen: in twee jaar tijd groeide het reizigersaantal met 20%. “Het is geweldig dat Arriva langere treinen moet inzetten omdat reizigers deze erg toegankelijke, want lagevloer-treinen, zo waarderen dat er steeds meer mensen met de trein mee gaan”, stelt Rover.

Arriva vervoert fors meer reizigers op de spoorlijn dan NS destijds deed doordat de nieuwe vervoerder hogere frequenties realiseert. Zo rijden er in de spits nu vier treinen per uur tussen Coevorden en Zwolle, bij NS waren dat er twee ook. Verder speelt mee dat Arriva nieuwe treinen inzet, terwijl NS de oude Mat '64 treinen inzette. Ook rijden de treinen nu veel stipter.

Gedeputeerde Henk Brink van de provincie Drenthe, gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel en Directeur Operatie André Cnossen van Arriva hebben vrijdag het officiële startschot gegeven voor de verlengde treinen.


Een verlengde GTW-treinstel van Arriva
Foto: Spoorjan

Bron: Treinreiziger