OV-Loket: "Vervang ov-chipkaart gratis na 5 jaar"

Reizigers met een OV-chipkaart moeten hun kaart elke vijf jaar gratis kunnen laten vervangen. Daarvoor pleit het OV-Loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer. Nu moeten reizigers (zonder NS-abonnement) om de vijf jaar een bijdrage van 7,50 euro betalen.

OV-bedrijven vinden het logisch om reizigers eens per vijf jaar een bijdrage te vragen in de kosten van de OV-chipkaart en de dienstverlening die daarbij hoort. "Het is de vraag of dit logisch is," aldus het OV-Loket. "Kosten van het ‘betaalcircuit’ van het openbaar vervoer waren er ook voor de invoering van de OV-chipkaart, maar deze werden toen op een andere manier verrekend.”

OV-chipkaart duur

Voor incidentele reizigers wordt de aanschaf van de ov-chipkaart sowieso als drempel ervaren. "Daar kregen we vorig jaar veel klachten over, toen NS overging op de OV-chipkaart. Dat is niet minder geworden," zegt Hoentjen. Trans Link Systems, de uitgever van de kaart, vindt de OV-chipkaart niet te duur. "De kaart moet geproduceerd worden, er is een chip nodig, de kaart moet bedrukt worden en zo zijn er nog verschillende kostenaspecten. In vergelijking met een bankpas is het goedkoper," stelt TLS-woordvoerster Anita Hilhorst.

Klachten over de bijdrage van € 7,50 ontvangt het OV-Loket zeer regelmatig. "Veel mensen hebben rond 2010 een ov-chipkaart gekocht, toen werd de kaart in veel regio's verplicht. Daardoor lopen nu veel reizigers tegen de vervangingsbijdrage aan," zegt Dorathé Hoentjen van het OV-Loket.

Nationaal OV-Beraad

Ze wijst erop dat de vervoerders uiteindelijk bepalen welke kosten worden doorberekend aan de reiziger. De aanbevelingen van het OV-Loket zullen binnenkort besproken worden met Eric Janse de Jonge, voorzitter van het Nationaal OV-Beraad (NOVB). "We zullen de aanbevelingen van het OV-Loket na augustus met de vervoerders bespreken. We zullen dan ook de aanschafprijs en vervangingskosten nog eens tegen het licht houden," zegt Janse de Jonge.

OV-betaalvisie

Na de zomer komen de vervoerders bovendien met een visie over betalen in het openbaar vervoer. "Denk aan betalen via de smartphone of met de bankpas. Als dergelijke stappen worden gezet kun je straks ook reizen zonder een OV-chipkaart te kopen," aldus de NOVB-voorzitter.

Minder klachten in 2015

Het OV-Loket constateert overigens dat het aantal klachten in 2015 is afgenomen. "Vorig jaar hadden we een recordaantal klachten, dat kwam doordat NS toen het papieren treinkaartje afschafte. Maar we zien ook echt verbeteringen. Zo is dit jaar Uitcheckgemist.nl gelanceerd (waarbij de gebruikers van de chipkaart via transactiebedrijf TLS het geld kunnen terugvragen die ze kwijt zijn geraakt nadat ze vergeten zijn om uit te checken, red). Sindsdien zien we minder klachten over gemiste uitchecks. De NOVB-agenda laat zien dat er veel onderwerpen besproken gaan worden. Langzamerhand worden er zaken opgelost en wordt er meer aan de reiziger gedacht," aldus Hoentjen.


Foto: Wikipedia

Bron: Treinreiziger