Hoogeveen blijft strijden voor intercitystop

De gemeente Hoogeveen blijft strijden voor een intercity-stop op station Hoogeveen, echter zowel NS als ProRail blijven voet bij stuk houden om intercities juist door te laten rijden.

De raad van Hoogeveen probeert met diverse argumenten de NS en Prorail ervan te overtuigen dat een intercitystop op het station van Hoogeveen een positieve impuls zal geven, echter zowel ProRail Regio-directeur Jan Mulder en NS-regiodirecteur Ineke van Gent zijn voor de gemeente een taaie tegenstander, meldt RTV Drente.

Minder reistijd en veel korte afstanden

De spoorvervoerders willen de reistijd tussen Groningen en Zwolle omlaag brengen van 57 minuten naar 55 minuten, hiermee moeten er betere aansluitingen mogelijk zijn in Zwolle naar andere delen van het land.

'Een nieuwe spoorboog bij Hoogeveen om harder door te rijden kost 22 miljoen en levert 75 seconden op, een ongelijkvloerse kruising en twee sporen extra bij Herfte levert 30 seconden op. Precies de 2 minuten die we nodig hebben, en bij een IC-stop in Hoogeveen zouden we die twee minuten weer kwijt zijn'  zegt directeur Jan Mulder van ProRail.

Ook rijdt volgens van Gent 87 procent van de reizigers die in Hoogeveen instappen niet verder dan Zwolle of Groningen. "We wegen het totale belang van het noorden zwaarder dan het Hoogeveense belang. Dat is een besluit dat we samen hebben genomen met de noordelijke provincies' legt van Gent uit.

Ook is het aantal reizigers volgens haar de afgelopen jaren gestegen van 3840 reizigers in 2011 naar 4331 in 2014.

Spoorbogen

Spoorbeheerder Prorail heeft zelf al onderzoek gedaan naar het verbeteren van het spoor tussen Zwolle en Groningen waardoor er tijdswinst mogelijk moet zijn. Door bochten aan te passen zou dit volgens een onderzoek mogelijk zijn.

'Staphorst kost 35 miljoen voor 15 seconden tijdwinst, in Meppel kun je met 25 miljoen 19 seconden winnen en in Onnen is er maar 1 seconde winst te halen. In Assen kun je 14 seconden winnen maar daar stopt de IC dus dat levert niks op. Hoogeveen levert de meeste tijdwinst op tegen de laagste kosten.'

Beveiligingssysteem

De Hoogeveense raad biedt de NS en ProRail de suggestie om als aanpassing het spoor om te bouwen naar het ERTMS-beveiligingssysteem. Hiermee zou er een tijdswinst gehaald kunnen worden met het sneller laten rijden van de treinen. Deze zouden dan 200 km/h moeten kunnen rijden.

ProRail-regiodirecteur wijft de suggestie aan de kant: "De minister heeft besloten het nieuwe veiligheidssysteem ERMTS waardoor je 200 km/u kunt rijden wordt in het noorden niet voor 2028 ingevoerd.". Ook het aanpassen zou veel geld kosten vervolgt hij: "Als je 200 km/u wilt rijden moet de complete spoorlijn worden aangepast en dat kost 500 tot 1000 miljoen. Dat geld is er helemaal niet' aldus ProRail-directeur Jan Mulder.

Gedeputeerde Henk Brink vulde hierop aan 'dat er hard aan getrokken is om ERMTS als eerste aangelegd te krijgen in het noorden maar dat hebben we verloren.'

Doorvechten

De gemeente Hoogeveen blijft zijn plan doorvechten met alle hoop. De spoorboog zou volgens hen zeker voorzien in een intercity-stop, dat bleek tijdens de gezamenlijke vergadering van raad en Statenleden. Na de zomer komt de raad met een plan.


Foto: Silver Spoon; Wikipedia (archief)