NS herziet eigen rol op regionale spoormarkt

De Nederlandse Spoorwegen herziet haar rol op de spoormarkt in de regio en zal daar binnenkort een besluit over nemen. Dat kondigde topman Timo Huges donderdag aan tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

De NS richt zich vooral op het vervoer van reizigers op belangrijke (intercity)trajecten in het land. Hiervoor heeft de NS voor de komende 10 jaar nog het alleenrecht op het hoofdrailnet. Samen met spoorbeheerder Prorail ''hebben wij de handen er aan vol om deze verantwoordelijkheid goed in te vullen'', zei Huges. De rijksoverheid bepaalt steeds in 'vervoersconcessies' welk vervoersbedrijf in welk gebied of spoortraject operationeel mag zijn.

Volgens de concurrenten van de NS, die meedingen naar een verguning voor regionale trajecten, waaronder Arriva, Veolia en Connexxion, zou er een speelveld moeten komen waarin elk bedrijf gelijke kansen heeft. Op dit moment hebben zij vaak weinig mogelijkheden om van de NS of har dochterbedrijven te winnen, aldus directeur Anne Hettinga van Arriva Nederland.

Topman Bart Schmeink van Connexxion noemt de OV-markt ''zeer imperfect'' is en dat de NS zorgt voor een ongelijke verdeling bij de aanbeteding van nieuwe concessies. Wat hem betreft, moet de NS uitgesloten worden van deelname aan consessieaanbestedingen voor de regionale trajecten. Ook is er volgens Schmeink een duidelijke toezichthouder nodig.

Ook Huges constateerde dat de OV-markt bij lange na niet optimaal werkt. ''We zijn elkaars partner, maar ook elkaars concurrent.''


De Nederlandse Spoorwegen die op een regionaal traject rijden met een Sprinter-trein.
Foto: Wikipedia

Bron: Nu.nl