"In 2022 spoorverdubbeling tussen Den Haag - Rotterdam"

Tussen Rijswijk en station Delft-Zuid zal over een lengte van 5,8 kilometer het aantal treinsporen worden verdubbeld van twee naar vier. Zo kunnen er uiteindelijk meer treinen rijden tussen Rotterdam en Den Haag.

Deze beslissing staat vermeld in het de Milieueffectrapportage (MER) en het ontwerp-tracébesluit (OTB) die de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu heeft vastgesteld en die nu tot 29 januari inzichtelijk zal zijn.

Stadsgewest Haaglanden, de stadsregio Rotterdam en de provincie Zuid-Holland laten weten verheugd te zijn over de spoorverdubbeling. Een woordvoerder van de provincie liet zaterdagavond weten dat de spoorverdubbelding in 2022 afgerond zou moeten zijn. Vanaf dat moment kunnen er per uur acht intercity's en zes sprinters per richting rijden per uur. Ook maakt deze spoorverdubbeling extra ruimte voor goederentreinen.

Gedeputeerde Ingrid de Bondt (VVD) noemt de spoorverbinding een belangrijk besluit voor Zuid-Holland: "De regionale overheden hebben in het samenwerkingsverband Stedenbaan afgesproken woningen en kantoren rond stations te bouwen èn de bereikbaarheid van stations te verbeteren. In combinatie met de spoorverdubbeling gaat dit leiden tot aantrekkelijker OV en meer reizigers. Met de NS hebben we afgesproken dat er tussen Dordrecht en Leiden, bij voldoende reizigersgroei, zes Sprinters per uur gaan rijden."

De werkzaamheden voor de spoorverdubbeling sluiten aan op de lopende werkzaamheden aan bouw van een spoortunnel bij Delft die naar verwachting eind februari geopend zal worden.
 

Bron: AD