Reizigers laten 16 miljoen liggen bij gemiste check-outs

Bij circa 1,7 procent van de ritten vergeten reizigers uit te checken. Jaarlijks levert dit vervoerders 16 miljoen euro op dat niet door reizigers wordt teruggevraagd. Dat meldt het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) donderdag in een persbericht. Dat geld willen vervoerders nu gaan besteden ten gunste van de reizigers.

Als een reiziger incheckt moet hij 4 euro (bus, tram, metro) tot 20 euro (trein, voltarief) borg betalen. Als de reiziger vergeet uit te checken, is hij dat bedrag kwijt. Op die manier genereren vervoerders 42 miljoen euro omzet per jaar, terwijl de werkelijke reizen waarschijnlijk 20 miljoen zouden kosten. Vervoerders krijgen daardoor dus 22 miljoen euro te veel.

Slechts een zeer klein deel van de reizigers vraagt het teveel betaalde bedrag terug. Van de 22 miljoen euro extra omzet wordt er slechts 2,7 miljoen euro terugbetaald aan de reiziger. Dat heeft onderzoeksbureau Panteia berekend. Vervoerders maken echter ook kosten voor de afhandeling, die zijn door de onderzoekers in mindering gebracht. Uiteindelijk blijft er 16 miljoen euro extra omzet over.

De vervoerders zelf vinden de extra omzet ook onterecht. Daarom gaan ze het voor reizigers makkelijker maken om geld terug te vragen. Daarnaast worden er maatregelen genomen die ervoor moeten zorgen dat reizigers minder snel vergeten uit te checken. Nu mist bij 1,7% van de transacties een uitcheck, dat moet volgens de vervoerders gaan dalen naar minder dan 1%. Bij de tram vergeten reizigers het minst uit te checken, slechts bij 1,4% van het totaal aantal ritten. Bij de trein vergeten reizigers juist relatief vaak uit te checken (2,0% van het aantal ritten).

Tijdens de onderzoeksperiode van een jaar zijn er volgens de vervoerders 514.000 verzoeken ingediend tot terugbetaling. In 86% van de gevallen wordt zo'n verzoek gehonoreerd. Niet alle claims worden uitbetaald, omdat de reiziger soms bij het verkeerde bedrijf of te laat zijn geld probeert te claimen.

Uit het onderzoek blijkt ook dat het aantal gemiste uitchecks de afgelopen jaren is afgenomen. Soms mist er ook een uitcheck doordat de apparatuur defect is. Volgens de onderzoekers was de beschikbaarheid van de in- en uitcheckapparatuur in voertuigen en op stations 99,7%.

Bron: Treinreiziger