IC Direct laatste jaren steeds vaker uitgevallen

De Intercity Direct is sinds januari steeds vaker uitgevallen. Dat stelt belangenorganisatie Maatschappij voor Beter OV zondag. Waar in januari iets meer dan 3 procent van de toenmalige zelfde Fyra-treinen uitviel, was dat aantal in juli opgelopen tot 8,8 procent. Al vanaf het begin van de treindienst is er al sprake van veelvuldige uitval.

De Maatschappij voor beter OV baseert de gegevens op uittreksels van het Twitteraccount ICdefect, die dagelijks de uitvallende treinen bijhoudt en openbaar maakt.

De Intercity Direct rijdt dagelijks normaal gesproken 33 keer per dag tussen Amsterdam en Breda. Het vertragingspercentage in juli betekende dat de halfuursdienst gemiddeld drie keer per dag uitviel. Daarvoor lag het record in april, toen reed 8,71 procent van de Intercity Direct treinen niet.

De NS heeft laten weten dat ze vandaag met een reactie zullen komen. Ook zullen ze gaan onderzoeken of de cijfers van ICDefect kloppen.

Cijfers vorige jaren

Ook in 2013 was er sprake van een hoog percentage van uitgevallen treinen, in de verbinding over de HSL-lijn, toen nog de Fyra geheten. Toen lag in het derde en het vierde kwartaal het percentage op 4,5 en 7,7 %. Hiervan was respectievelijk 2% en 4,1% te wijten aan de NS zelf. In het eerste halfjaar van 2012 was er zelfs sprake van een uitvalspercentage van maar liefst 10%.Van het Ministerie van Infrastructuur mag de uitval van treinen maximaal 0,5 % zijn.

Periode Percentage
1e helft 2011 5,6 %
2e helft 2011 4,6 %
1e helft 2012 9,8 %
2e helft 2012 7,6 %
1e kwartaal 2013 7,9 %
2e kwartaal 2013 3,3 %
3e kwartaal 2013 4,5 %
4e kwartaal 2013 7,7 %

Bron: Treinreiziger

Reactie 'Beter OV'

Maatschappij voor Beter OV vindt dat staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) zich door de NS een oor heeft laten aannaaien. Volgens hun zou de kwaliteit van de dienstverlening volgens hun organisatie niet verbeteren, vooral door de onbetrouwbare locomotieven waarmee wordt gewerkt. Staatssecretaris Mansveld zou de afspraken met de NS moeten openbreken.

Voorlopig geen oplossing

De vereniging verwacht dat de komende jaren de problemen niet opgelost zullen zijn, omdat ook de komende jaren de Traxx-locomotieven de HSL-treinen zullen trekken. "Juist de Traxx-locomotieven blijken -gezien de zeer hoge uitvalcijfers- uiterst onbetrouwbaar te zijn, dus waarom de NS locomotieven heeft gekocht van een type dat heeft laten zien, niet betrouwbaar te zijn (of niet compatibel met de infrastructuur op de HSL), is volstrekt een raadsel" reageert Rikus Spithorst. Verder heeft hij kritiek op de lage snelheid van 160 kilometer per uur.

D66: 'Opheldering verschaffen

De D66-fractie vind dat staatssecretaris van Mansveld (Infrastructuur; PvdA) de Tweede Kamer zo snel mogelijk opheldering moet verschaffen over de problemen waarmee de Intercity Direct kampt. D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven vindt het "onvoorstelbaar" dat de nieuwe treinen de afgelopen tijd minder punctueel zijn gaan rijden, reageert ze maandag na een berichtgeving van de Telegraaf .

Nieuwe locomotieven

Vorige week arriveerde de eerste nieuwe Traxx-locomotief voor de NS in Nederland. Hiervan worden er in totaal 19 nieuwe locomotieven door Bombardier voor NS gebouwd. Bombardier kreeg de opdracht van NS zonder aanbestedingsprocedure gegund, vanwege de 'dwingende spoed'. Een hekelpunt van enkele politieke fracties is dat deze trein maar liefst 160 km/h kan rijden, terwijl het dienst doet op de HSL. De V250 Fyra die oorspronkelijk ingezet zou worden zou 250 km/h moeten gaan rijden, maar is vanwege vele technische gebreken aan de kant gezet, waarna de NS het voor elkaarkreeg om het koopcontract te ontbinden en de snelle treinen terug te sturen. Deze staan nu allemaal  op twee na in Amsterdam verdeeld over drie opstelterreinen.

Update: Nieuwe informatie van Treinreiziger toegevoegd, en een reactie van de D66.


Een Intercity Direct-trein passeert Hoofddorp over de HSL
Foto: Dennis (Flickr, CC)

Bron: Treinreiziger