'Twee beveiligingssystemen op spoor leidt straks tot problemen'

Spoorwegpersoneel vreest dat een halve uitrol van het nieuwe ERTMS-beveiligingssysteem juist niet tot minder ongelukken zal leiden, maar juist tot meer. Daarom eist het spoorwegpersoneel van staatssecretaris Mansveld een uitleg over de toekomstige uitrol van het beveiligingssysteem naast het oude systeem.

Een dergelijke situatie leidde vorig jaar in juli bij het Spaanse Santiago de Compostella tot een ontsporing van een hogesnelheidstrein, waarbij 79 doden vielen. De trein zou te hard door de bocht hebben gereden waarna een ongeluk van grote omvang plaatsvond.

ATB v.s. ERTMS

Mocht het oude ATB-beveiligingssysteem op de sporen in heel Nederland gemengd worden met het nieuwe ERTMS-systeem , dan zouden machinisten van een intercity van Amsterdam naar Den Helder bij Alkmaar moeten overschakelen van het computergestuurde en seinloze ERTMS naar het oude ATB-systeem, waarbij de machinisten vervolgens weer op de seinen moeten gaan letten. “Het blijft mensenwerk, maar het switchen tussen twee systemen vraagt nogal wat van een machinist”, waarschuwt Wim Eilert van de vakbond voor rijdend personeel VVMC.

Eilert wil overleg gaan voeren met het ministerie: “Men moet wel beseffen dat we straks met een duaal veiligheidssysteem rijden. Met ERTMS kun je in principe de luiken in de cabine dichtdoen en via een monitor rijden, omdat het systeem ingrijpt als je niet op tijd remt. Met het huidige ATB-VV spelen meer factoren mee, waardoor een machinist tóch een rood sein kan missen.”

Uitrol ERTMS

Mansveld wil ERTMS tot 2028 aanleggen op de drukke trajecten in en rond de Randstad, zodat hier op een veilige manier meer treinen kunnen rijden. Hierbij zou ook de snelheid op het spoor verhoogd kunnen worden van 140 km/u naar 160 km/u.

In de politiek worden er ook al vragen gesteld over een mengeling van de twee beveiligingssystemen Zo wil Kamerlid Stientje van Veldhoven (D66) wil een feitelijke vragenronde waarin alle details op tafel moeten komen, ook over de voortijdige kostenoverschrijding van een half miljard euro. Mansveld sprak in een brief naar de Kamer over 2,5 tot 3,6 miljard euro voor het nieuwe spoorbeveiligingssysteem, terwijl 2 miljard is gereserveerd. “Uit welk potje komt dit extra bedrag?”, wil Van Veldhoven weten.

Sander de Rouwe (CDA) wil zelf ook duidelijkheid zien: “Er loopt nog een parlementaire enquête naar grote ICT-projecten bij het Rijk en de manier waarop de overheid en NS het Fyraproject aanpakten. De waardevolle lessen die hier nog uit getrokken moeten worden wil ik eerst hebben voor we wéér de knip trekken. Ik steun de aanleg van ERTMS, maar laten we even pas op de plaats maken voor we opnieuw niet meer terug kunnen.”

Duco Hoogland van de PvdA geeft Mansveld weer steun in een geplande halve uitrol van het ERTMS-systeem: “ERTMS blijkt duurder dan gedacht. Dit betekent dat dus niet alles kan. Laten we met dit systeem eerst op de grote trajecten starten en daarna kijken of het verder uitgerold kan worden.”

Bron: Metronieuws